2025-04-09

Daugelis Ekonominio bendradarbiavimo ir plėtros organizacijos (EBPO) valstybių stengiasi didinti lobizmo bei įtakos darymo, atstovaujant trečiųjų šalių interesams, skaidrumą. Šios temos aptartos ir kovo pabaigoje Paryžiuje organizuotame 2025 m. Pasauliniame kovos su korupcija ir skaidrumo forume (GACIF, OECD Public Governance), jame dalyvavo ir VTEK atstovės: VTEK pirmininko pavaduotoja Virginija Aleksejūnė, Atitikties skyriaus vedėja Edita Kavoliūnienė, Prevencijos skyriaus vedėja Gintarė Veitė ir šio skyriaus vyresnioji patarėja Ieva Bučinskienė.

Susitikimuose aptartos EBPO šalyse ir ES vykstančios diskusijos ir iniciatyvos dėl užsienio valstybių lobizmo reguliavimo. Šios pastangos apima specialių „užsienio įtakos“ skaidrumo registrų kūrimą arba galiojančio lobizmo reguliavimo stiprinimą. Prancūzijoje dar šiemet pradės veikti tokio pobūdžio registras. Jis bus atskiras, o ne jungiamas prie jau esamo lobistinės veiklos registro. Prancūzija sprendimą kurti naują registrą priėmė išanalizavusi šalies teisinį reglamentavimą bei esamų informacinių technologijų galimybes. Šis Prancūzijos pavyzdys naudingas ir Lietuvai, vertinant kokių finansinių, teisinių bei technologinių kaštų reikalautų ES direktyvos įgyvendinimas.

Paryžiuje taip pat pristatytos EBPO atnaujintos Rekomendacijos dėl lobistinės veiklos ir įtakos teisėkūrai. EBPO rekomenduoja atskleisti visą lobistinę ir įtakos darymo veiklą, kurią vykdo ne tik registruoti lobistai ir konsultantai, bet ir bendrovės, pilietinės visuomenės organizacijos, analitiniai centrai, lobistinės įmonės ar advokatų kontoros, atstovaujančios trečiųjų šalių klientams, verslo ir prekybos asociacijos, profesinės sąjungos ir fiziniai asmenys, kurie yra įgalioti atstovauti tam tikriems interesams, neatsižvelgiant į tai, ar jie gauna atlygį už savo veiklą.

Taip pat rekomenduoja atskleisti visą lobistinę ir įtakos darymo veiklą, kurią vykdo bet kuris užsienio subjektas, įskaitant užsienio vyriausybes, užsienio politines partijas ar užsienio valstybei priklausančius ir kontroliuojamus subjektus. Rekomendacijos taikomos visoms EBPO šalims narėms, įskaitant ir Lietuvą. Šiuo metu Lietuvos teisiniame reglamentavime yra nemažai išimčių, kas nelaikoma lobistine veikla, t. y. kokiam subjektui ir kokios veiklos nereikia deklaruoti. Jeigu būtų atsižvelgiama į Rekomendacijas, toks teisinis reguliavimas turėtų kisti.

Forumo metu taip pat dalyvauta Vyriausiųjų viešojo sektoriaus skaidrumo ekspertų susitikime, kuriame kalbėta apie EBPO planuojamą rengti kovos su korupcija ir skaidrumo apžvalgą (angl. Anti-Corruption and Integrity Outlook). Šiuo klausimu buvo surengta apklausa, po kurios paaiškėjo, kad labiausiai dominančios temos yra dvi – interesų konfliktai bei įsidarbinimo apribojimai. Šiuo metu Lietuvoje yra sudėtinga išsiaiškinti asmenis, kurie nustoję eiti pareigas valstybinėje tarnyboje nepaiso Viešųjų ir privačių interesų derinimo įstatyme nustatytų apribojimų įsidarbinti, atstovauti ar sudaryti sandorius.

Paaiškėjo, kad dauguma šalių taip pat susiduria su sunkumais identifikuojant tokius asmenis arba taikant prevencines priemones valstybinę tarnybą paliekantiems asmenims. Susitikimo metu nuspręsta sukurti neformalią delegatų grupę, besidominančių elgesio įžvalgomis (angl. Behavioural Insights). Jie dalytųsi turimomis žiniomis, gerosiomis bei blogosiomis praktikomis ir bendrai ieškotų galimų situacijos sprendimų.

Renginio akimirkos © OECD 2025, Hervé Cortinat.