Klausimas
Ar buvęs savivaldybės administracijos direktorius gali dalyvauti konkurse į švietimo įstaigos vadovo pareigas?
Atsakymas
Vertindami paklausimą išimtinai Viešųjų ir privačių interesų derinimo įstatymo (toliau – Įstatymas) normų nuostatų kontekste pabrėžiame, kad Komisija deklaruojančių asmenų elgesį kiekvienu konkrečiu atveju vertina individualiai, nustato konkrečias tokių asmenų veiklos aplinkybes ir detaliai tiria jų veiksmus, todėl atsakydami į prašymą įvertinti pateiktąją situaciją teikiame nuomonę pagal Jūsų pateiktą informaciją tik dėl bendrųjų Įstatymo nuostatų įgyvendinimo.
Įstatymo nuostatos, ribojančios galimybę įsidarbinti pasibaigus tarnybai, taikomos asmenims, nustojusiems eiti konkrečias pareigas valstybinėje tarnyboje (t. y. ėjusiems Įstatymo 2 straipsnio 5 dalyje nurodytas pareigas).
Vadovaujantis Įstatymo 15 straipsnio nuostatomis apribojimai dirbti taikomi, jei asmuo per paskutinius vienus darbo metus tiesiogiai rengė, svarstė ar priėmė:
– sprendimus, susijusius su juridinio asmens, į kurį pretenduoja įsidarbinti, veiklos priežiūra ar kontrole;
– sprendimus, kuriais šiam juridiniam asmeniui buvo skirta lėšų;
– sprendimus, susijusius su juridinio asmens turtu.
Komisija taip pat pabrėžia, kad nuostata „tiesiogiai rengti, svarstyti ar priimti sprendimus“ suprantama kaip asmeninis dalyvavimas tam tikrų sprendimų, kurie yra įforminami nustatyta tvarka, rengimo, svarstymo ar priėmimo procedūrose. Vertinant galimą įsidarbinimo apribojimų taikymą, svarbu asmens veiksmai, t. y. sprendimų rengimas, svarstymas ar priėmimas, šiuo atveju – tiesioginis dalyvavimas kurioje nors iš minėtųjų stadijų. Lietuvos Respublikos administraciniai teismai ne kartą pasisakė, kad net dokumento vizavimas (derinimas) yra sprendimo rengimo ir svarstymo procedūrų sudedamoji dalis. Lietuvos vyriausiojo administracinio teismo nuomone, nėra reikšminga, ar atitinkamą sprendimą ruošia ir (ar) priima vienas asmuo, ar asmenų kolektyvas (LVAT 2014 m. lapkričio 24 d. nutartis administracinėje byloje Nr. A-438-1334/2014).
- Atsižvelgus į tai, kad savivaldybės administracijos direktorius yra laikomas valstybinėje tarnyboje dirbančiu asmeniu, deklaruojančiam asmeniui, nustojus eiti šias pareigas, yra taikomas Įstatymo 15 straipsnyje nurodytas apribojimas dirbti tam tikruose juridiniuose asmenyse.
- Vertinant pateiktą informaciją, Komisija neturi pakankamai duomenų, leidžiančių nustatyti, ar deklaruojantis asmuo pastarųjų metų laikotarpyje iš tiesų nesvarstė, nerengė ar nepriėmė sprendimų, susijusių su švietimo įstaigos, kurioje norėtų deklaruojantis asmuo įsidarbinti, veiklos kontrole, priežiūra, finansavimu ar jos turtu. Tik tuo atveju, jei nedalyvavo rengiant, svarstant ar priimant minėto pobūdžio sprendimus, deklaruojančiam asmeniui nebūtų taikomas apribojimas dirbti šioje švietimo įstaigoje.
- Atkreipiame dėmesį, kad Komisija, vadovaudamasi Įstatymo 18 straipsnio 1 dalis nuostatomis, gavusi asmens prašymą ir įvertinusi prašymą pateikusio asmens nurodytas aplinkybes, savo pačios surinktus dokumentus ar informaciją, taip pat juridinių asmenų teisinę formą, sprendimų turinį, asmens pareigų pobūdį, tarnybines (darbo) funkcijas ir atsakomybės apimtį, gali priimti sprendimą dėl šio įstatymo 15 straipsnyje nustatyto apribojimo taikymo išimčių. Taigi, jeigu per pastaruosius vienerius metus deklaruojantis asmuo dalyvavo rengiant, svarstant ar priimant aukščiau nurodytus sprendimus dėl švietimo įstaigos, kurioje ketina deklaruojantis asmuo dirbti, jis turi teisę kreiptis į Komisiją dėl išimties dirbti taikymo.
Komisija nėra įgaliota teikti oficialų teisės aktų aiškinimą, todėl dėstoma Komisijos nuomonė teismams, valstybės ar savivaldybių institucijoms ir įstaigoms, fiziniams ar juridiniams asmenims nėra privaloma.