Situacija

Įgyvendindama Valstybės kontrolės ataskaitos rekomendacijas, Tarnyba turi sudaryti tarpinstitucinę darbo grupę dėl reikalavimų fiziniams asmenims, kurie teikia veterinarines paslaugas (savarankiškai kaip veterinarijos paslaugų teikėjai arba veterinarijos paslaugų teikėjų vardu), profesinės kvalifikacijos ir kompetencijos, įskaitant darbo patirtį, teisinio reglamentavimo poreikiams įvertinti.

Į šią darbo grupę Tarnyba pakvietė dviejų asociacijų atstovus. Gavusi darbo grupės išvadas, Tarnyba turės parengti teisės aktų projektus, reglamentuojančius veterinarines paslaugas, ir darbine tvarka juos derins su minėtais atstovais. Numatomas dokumentų svarstymas, teisės aktų pakeitimai turės tiesioginės įtakos asociacijų narių ir galbūt pačių asociacijų veiklai ateityje.

1. Klausimas

Ar asociacijos turėtų pateikti prašymą VTEK būti įrašytos į lobistų sąrašą?

Teisinės nuostatos

Teisės akto projektui rengti gali būti sudaryta darbo grupė (komisija). Darbo grupės (komisijos) nariais gali būti valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų, nevyriausybinių organizacijų, mokslo ir studijų institucijų atstovai, atitinkamų sričių specialistai, kiti asmenys (Lietuvos Respublikos teisėkūros pagrindų įstatymo (toliau – TPĮ) 10 straipsnio 1 dalis).

LVĮ 7 straipsnio 2 punkto nuostata nurodo, kad asmenų veikla, kai jie valstybės ir savivaldybių institucijų ar įstaigų iniciatyva ir kvietimu atlygintinai ar neatlygintinai kaip ekspertai ar specialistai dalyvauja susitikimuose, posėdžiuose, pasitarimuose dėl teisės aktų projektų rengimo pagal TPĮ nėra laikoma lobistine.

Remiantis aukščiau pateiktu teisiniu reguliavimu, tais atvejais, kai pradinė teisės akto pakeitimo iniciatyva kyla iš valstybės ar savivaldybės institucijos ar įstaigos, o ne iš fizinio ar juridinio asmens arba lobisto, šių asmenų veikla nelaikytina lobistine. Tai reiškia, kad jeigu minėti asmenys teisės akto projektą rengiančios institucijos ar įstaigos vadovo įsakymu, sprendimu, potvarkiu ir kt. įrašyti į darbo grupę (komisiją) teisės akto projektui parengti dalyvauja darbo grupės (komisijos) susitikimuose, posėdžiuose, pasitarimuose, jų metu pateikia pasiūlymus dėl rengiamo teisės akto projekto ar parengia visą teisės akto projektą tokia veikla nelaikytina lobistine.

Atsakymas

Atsižvelgiant į pateiktą teisinį reguliavimą asociacijų veikla dalyvaujant darbo grupės veikloje nelaikytina lobistine, todėl asociacija neprivalo pateikti prašymą VTEK įrašyti ją į lobistų sąrašą.

2. Klausimas

Ar asociacijų atstovai, paskirti dalyvauti tarnybos sudarytos darbo grupės veikloje, turėtų pateikti prašymą VTEK būti įrašyti į lobistų sąrašą?

Atsakymas

Remiantis  teisinėmis nuostatomis, asociacijų atstovai paskirti atstovauti asociacijas dalyvaujant tarnybos sudarytos darbo grupės veikloje, neturi prievolės pateikti prašymo Komisijai įrašyti juos į lobistų sąrašą. Šiuo atveju jų veikla nelaikoma lobistine.

3. Klausimas

Ar aptariamu atveju būtų taikoma LVĮ 7 straipsnio 2 punkte įtvirtinta išimtis (įvertinant ir galimas situacijas, kai, pvz., asociacijų atstovai, dalyvaudami darbo grupės veikloje, pateiktų siūlymus, kurie išeitų iš darbo grupės veiklos ribų. Tokios situacijos neatmestinos ir tokie siūlymai galimai galėtų būti laikomi lobistine veikla ir turėtų būti deklaruojami)?

Teisinės nuostatos

LVĮ 2 straipsnio 3 dalyje lobistinė veikla apibrėžiama kaip fizinio asmens, juridinio asmens arba kitos organizacijos ar jų padalinio veiksmai, kuriais siekiama daryti įtaką šio straipsnio 1 dalyje nurodytiems asmenims, kad lobistinės veiklos užsakovo ar lobistinės veiklos naudos gavėjo interesais būtų priimami arba nepriimami teisės aktai.

Jeigu lobistinę veiklą vykdo į lobistų sąrašą neįrašytas asmuo, ji laikytina neteisėta lobistine veikla (LVĮ 6 straipsnio 2 punktas).

LVĮ 7 straipsnio 2 punkto nuostata nurodo, kad asmenų veikla, kai jie valstybės ir savivaldybių institucijų ar įstaigų iniciatyva ir kvietimu atlygintinai ar neatlygintinai kaip ekspertai ar specialistai dalyvauja susitikimuose, posėdžiuose, pasitarimuose dėl teisės aktų projektų rengimo pagal TPĮ nėra laikoma lobistine.

Atsakymas

Atsižvelgiant į išdėstytas teisines nuostatas, kaip jau minėta atsakant į aukščiau nurodytus klausimus, aptariamu atveju taikytina LVĮ 7 straipsnio 2 punkte įtvirtinta išimtis ir asociacijų veikla dalyvaujant darbo grupės veikloje nelaikytina lobistine.

Tačiau tais atvejais, kai institucijos ar įstaigos kvietimu darbo grupės veikloje (posėdžiuose) dalyvaujantys įvairių sričių ekspertai, asociacijų, bendrijų atstovai (išskyrus tuos atvejus, kai bendradarbiaujama su valstybės institucijomis švietimo, kultūros, šeimos, socialiniais, dorovės ir žmogaus orumo apsaugos klausimais), nevyriausybinių organizacijų (išskyrus viešosios naudos nevyriausybines organizacijas) atstovai, savo iniciatyva posėdžių metu teikia konkrečius pasiūlymus dėl teisės aktų ar jų projektų arba konkrečius teisės aktų projektus, kurie nepatenka į darbo grupės veiklos ribas, manytina, gali būti vykdomi lobistiniai veiksmai. Tokiu atveju minėti asmenys savo iniciatyva teikti konkrečius pasiūlymus dėl teisės aktų ar jų projektų tobulinimo arba teisės aktų projektus gali tik būdami įrašyti į lobistų sąrašą ir privalo vykdytą lobistinę veiklą atskleisti visuomenei pateikdami deklaraciją (LVĮ 8 straipsnio 1 dalis, 10 straipsnio 1 dalis).

Komisija atkreipia dėmesį, kad kiekvienas atvejis turėtų būti nagrinėjamas individualiai, atsižvelgiant į konkrečią situaciją ir įvertinant visas aplinkybes.

4. Klausimas

Ar asociacijos priskirtinos prie viešosios naudos nevyriausybinių organizacijų, kurioms galėtų būti taikoma Lobistinės veiklos įstatymo 7 straipsnio 11 punkte įtvirtinta išimtis?

Teisinės nuostatos

LVĮ 7 straipsnio 11 punktas nurodo, lobistine veikla nelaikoma viešosios naudos nevyriausybinių organizacijų veikla.

Lietuvos Respublikos nevyriausybinių organizacijų plėtros įstatymo (toliau – Įstatymas) 2 straipsnio 6 dalyje nustatyta, kad „Viešosios naudos nevyriausybinė organizacija – nevyriausybinė organizacija, kurios veikla teikia naudą ne tik jos dalyviams, bet ir visuomenei ir kuri pripažinta atitinkančia šio įstatymo 8 straipsnio 2 dalyje nustatytus reikalavimus“.

Įstatymo 8 straipsnio 2 dalyje įtvirtinti šie reikalavimai nevyriausybinėms organizacijoms: viešosios naudos nevyriausybine organizacija pripažįstama nevyriausybinė organizacija, kuri vykdo veiklas, kurių didesnė dalis teikia naudą visuomenei ar jos daliai ir kurios skirtos vaikų ir jaunimo gerovės didinimui, neįgaliųjų apsaugai, moterų ir vyrų lygių galimybių užtikrinimui, žmogaus teisių apsaugai, šeimų stiprinimui, socialinės atskirties ir skurdo mažinimui, švietimo, mokslo, kultūros ir sporto skatinimui, humanitarinės pagalbos teikimui, sveikatos apsaugai, aplinkos apsaugai, pilietiniam ugdymui, visuomenės narių teisių apsaugai ir viešojo intereso užtikrinimui; yra įregistravusi nevyriausybinės organizacijos žymą Juridinių asmenų registre; juridinių asmenų registrui teisės aktų nustatyta tvarka yra pateikusi dvejų praėjusių finansinių metų veiklos ataskaitas ir metinių finansinių ataskaitų rinkinį ir kt.

Atsakymas

Atsižvelgiant į pateiktą teisinį reglamentavimą bei įvertinus viešai prieinamą informaciją darytina išvada, kad asociacijos negali būti pripažintos viešosios naudos nevyriausybinėmis organizacijomis, kadangi nėra įregistravusios nevyriausybinės organizacijos žymos Juridinių asmenų registre. Taigi šių asociacijų veiklai LVĮ 7 straipsnio 11 punkte nustatyta išimtis netaikytina.

Komisija nėra įgaliota teikti oficialų teisės aktų aiškinimą, todėl dėstoma Komisijos nuomonė teismams, valstybės ar savivaldybių institucijoms ir įstaigoms, fiziniams ar juridiniams asmenims nėra privaloma.

 Sužinoti daugiau