Klausimas
Ar laikytina lobistine veikla individualaus pobūdžio teisės aktų projektų, tiesiogiai susijusių su bendrovės veikla, rengimas ir bendravimas su savivaldybės administracijos darbuotojais atitinkamais klausimais?
Situacija Nr. 1
Bendrovė yra Vilniaus miesto savivaldybės (toliau – Savivaldybė) valdoma įmonė. Akcininko teises ir pareigas įgyvendina Savivaldybės taryba, kuri kai kuriuos klausimus yra delegavusi spręsti administracijos direktoriui (pagal Vietos savivaldos įstatymo pakeitimus daugiau įgaliojimų bus suteikta merui).
Rengiamas Savivaldybės administracijos direktoriaus įsakymo projektas, kuris paprastai yra Bendrovės įstatuose numatytas akcininko sprendimas (finansinių ataskaitų tvirtinimas, sprendimas dėl auditoriaus parinkimo, sprendimas dėl pritarimo sandoriui ir pan.). Bendrovė parengia įsakymo projektą, aiškinamojo rašto projektą, pateikia Savivaldybės administracijos specialistams derinti, o pagal jų pastabas koreguojamas projekto turinys. Tuomet projektas siunčiamas kuruojančiam Savivaldybės administracijos padaliniui, kuris kelia projektą į dokumentų valdymo sistemą, organizuoja vizavimą ir pasirašymą. Projektą Bendrovės vardu vizuoja Bendrovės generalinis direktorius, o kiti specialistai, dalyvavę neformalaus derinimo el. laiškais procese, paprastai niekur nenurodomi.
Nurodyti Savivaldybės administracijos direktoriaus priimtų teisės aktų pavyzdžiai:
1) 2023 m. vasario 9 d. įsakymas Nr. xx „Dėl Bendrovės 2023 metų veiklos tikslų tvirtinimo“ .
Įsakymas priimtas vadovaujantis Bendrovės Įstatų 33.20 papunkčiu, kuris nustato, kad visuotinis akcininkų susirinkimas (Savivaldybė) turi išimtinę teisę nustatyti Bendrovės metinius veiklos tikslus. Šio įsakymo kontrolė, t. y. kontroliuoti, kaip įgyvendinami patvirtinti tikslai, pavesta Bendrovės direktoriui.
2) 2023 m. balandžio 26 d. įsakymas Nr. xx „Dėl Bendrovės 2022 metų finansinių ataskaitų rinkinio ir pelno paskirstymo tvirtinimo“ .
Įsakymas priimtas vadovaujantis Lietuvos Respublikos akcinių bendrovių įstatymo 20 straipsnio 1 dalies 11 ir 12 punktais, t. y. kad visuotinis akcininkų susirinkimas turi išimtinę teisę tvirtinti metinių finansinių ataskaitų rinkinį bei priimti sprendimą dėl pelno (nuostolių) paskirstymo.
3) 2023 m. balandžio 6 d. Nr. xx „Dėl pritarimo Bendrovės valdybos sprendimui įkeisti Europos rekonstrukcijos ir plėtros bankui ilgalaikį turtą“ .
Įsakymo preambulėje nurodoma, kad vadovaujamasi Akcinių bendrovių įstatymo 34 straipsnio 4 dalies 4 punktu ir 5 dalimi ir Įstatų 66.3 papunkčiu (Bendrovės valdyba, prieš priimdama sprendimą dėl ilgalaikio turto, kurio balansinė vertė didesnė kaip 1/20 Bendrovės įstatinio kapitalo, įkeitimo ir hipotekos, turi gauti išankstinį visuotinio akcininkų susirinkimo pritarimą), siekiama užtikrinti Savivaldybės tarybos 2022 m. vasario 2 d. sprendimo Nr. xx „Dėl Bendrovės vietinio reguliaraus susisiekimo viešojo transporto priemonių parko atnaujinimui įsigyjant troleibusus“ įgyvendinimą ir atsižvelgiama į Savivaldybės tarybos 2023 m. kovo 29 d. sprendimą Nr. xx „Dėl pritarimo Vilniaus miesto savivaldybės ir Europos rekonstrukcijos ir plėtros banko projekto rėmimo sutarčiai“.
Situacija Nr. 2
Rengiamas Savivaldybės tarybos sprendimo projektas. Bendrovė parengia sprendimo projektą, aiškinamojo rašto projektą, tačiau pagal tarybos reglamentą rengėjai yra Savivaldybės administracijos padaliniai, todėl tarybos sprendimo aiškinamajame rašte projekto iniciatoriumi visada nurodomas kuruojantis Savivaldybės administracijos padalinys, jo vadovas. Bendrovė organizuoja projektų koregavimą su Savivaldybės administracijos specialistais. Savivaldybės administracijos padalinys perima parengtą projektą, kelia į dokumentų valdymo sistemą, organizuojamas vizavimas ir pasirašymas.
Nurodyti Savivaldybės tarybos priimtų teisės aktų pavyzdžiai:
1) 2022 m. spalio 5 d. sprendimas Nr. xx „Dėl Bendrovės teikiamų keleivių vežimo vietinio reguliaraus susisiekimo maršrutais paslaugų įkainių nustatymo“ .
Sprendimas priimtas vadovaujantis Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo 6 straipsnio 33 punktu (keleivių vežimo vietiniais maršrutais organizavimas, lengvatinio keleivių vežimo kompensacijų skaičiavimas ir mokėjimas yra viena iš savarankiškųjų savivaldybių funkcijų), 16 straipsnio 2 dalies 37 punktu (kainų ir tarifų už savivaldybės valdomų įmonių, biudžetinių ir viešųjų įstaigų (kurių savininkė yra savivaldybė) teikiamas atlygintinas viešąsias paslaugas ir keleivių vežimą vietiniais maršrutais nustatymas yra išimtinė savivaldybės tarybos kompetencija).
2) 2023 m. kovo 29 d. sprendimas Nr. xx „Dėl pritarimo Vilniaus miesto savivaldybės administracijos ir Europos rekonstrukcijos ir plėtros banko projekto rėmimo sutarčiai“ .
Sprendimas priimtas vadovaujantis Vietos savivaldos įstatymo 6 straipsnio 33 punktu.
3) 2022 m. rugpjūčio 24 d. sprendimas Nr. xx „Dėl Bendrovės teikiamų keleivių vežimo vietinio reguliaraus susisiekimo maršrutais paslaugų teikimo užtikrinimo“ .
Sprendimas priimtas vadovaujantis Vietos savivaldos įstatymo 6 straipsnio 33 punktu, 9 straipsnio 1 dalimi (savivaldybė administruoja ir užtikrina viešųjų paslaugų teikimą gyventojams, nustatydama šių paslaugų teikimo būdą, taisykles ir režimą), 16 straipsnio 2 dalies 37 punktu.
Atsakymas
Vietos savivaldos įstatymo 3 straipsnio 7 dalyje nurodoma, kad savivaldybės administravimo subjektai – tai savivaldybės institucijos ir įstaigos, kiti subjektai, turintys teisės aktų suteiktus įgaliojimus, atliekantys jiems pavestas viešojo administravimo funkcijas ir atsakingi už šių funkcijų įgyvendinimą. Taip pat Vietos savivaldos įstatymo 6 straipsnio 4 punkte nurodyta viena iš savarankiškųjų (Konstitucijos ir įstatymų nustatytos (priskirtos) savivaldybių funkcijų – savivaldybės įmonių steigimas; pagal minėtojo įstatymo 6 straipsnio 33 punktą viena iš tokių funkcijų yra ir keleivių vežimo vietiniais maršrutais organizavimas, lengvatinio keleivių vežimo kompensacijų skaičiavimas ir mokėjimas.
Taigi, viena iš savarankiškųjų savivaldybių funkcijų yra keleivių vežimo vietiniais maršrutais organizavimas, kuris, nagrinėjamuoju atveju, vykdomas per Savivaldybei priklausančią įmonę – Bendrovę. Savivaldybės administracijos direktoriaus 2023 m. kovo 16 d. įsakymu Nr. xx patvirtinti uždarosios akcinės bendrovės įstatai (toliau – Įstatai), kuriuose nustatyta, kad Bendrovės veiklos tikslas yra patenkinti keleivių transporto poreikius ir teikti kitas, su keleivių ir krovinių vežimais susijusias paslaugas, bei derinant Bendrovės akcininkų (Savivaldybės, kuriai priklauso visos bendrovės akcijos) ir darbuotojų interesus gauti už šią veiklą pelną.
Pažymėtina, kad pagal Vietos savivaldos įstatymo 54 straipsnį savivaldybė yra atsakinga už viešųjų paslaugų teikimą gyventojams, kurias teikia biudžetinės ir viešosios įstaigos, savivaldybės įmonės, akcinės bendrovės ir kiti subjektai. Savivaldybė turi užtikrinti, kad viešosiomis paslaugomis galėtų naudotis visi savivaldybės gyventojai ir kad šios paslaugos būtų teikiamos nuolat. Vietos savivaldos įstatymo 55 straipsnio 1 dalyje taip pat nustatyta, kad savivaldybė administruoja ir užtikrina viešųjų paslaugų teikimą gyventojams, nustatydama šių paslaugų teikimo būdą, taisykles ir režimą, steigdama biudžetines ir viešąsias įstaigas, savivaldybės įmones, akcines bendroves, įstatymų ir kitų teisės aktų nustatyta tvarka parinkdama viešųjų paslaugų teikėjus ir įgyvendindama viešųjų paslaugų teikimo priežiūrą ir kontrolę.
Įvertinus Jūsų paklausime nurodytas teisės aktus, darytina išvada, kad tai yra Bendrovės savininko Savivaldybės (ar jos įgalioto asmens – administracijos direktoriaus) priimami individualaus pobūdžio teisės aktai, iš esmės susiję su Bendrovės teikiamų paslaugų klientams kokybės gerinimu bei atnaujinamomis priemonėmis šių paslaugų teikimui, taip pat Bendrovės savininko sprendimai dėl Bendrovės veiklos tikslų nustatymo, finansinių ataskaitų tvirtinimo, paslaugų įkainių nustatymo ir pan.
Atkreiptinas dėmesys, kad Savivaldybės administracijos direktoriaus 2021 m. liepos 5 d. įsakymu Nr. xx patvirtintas Bendrovių, įmonių ir įstaigų, kurių strateginiai ir veiklos vertinimo klausimai derinami su savivaldybės administracija, sąrašas. Sąrašo 1.9 papunktyje nurodoma ir Bendrovė.
Taigi darytina išvada, kad Savivaldybės bei Bendrovės bendradarbiavimas tam tikrais Bendrovės veiklos klausimais yra nustatytas ir pačios Savivaldybės išleistame teisės akte.
Paminėtina, kad Savivaldybės siekis per jos valdomą Bendrovę gerinti viešųjų paslaugų (keleivių vežimo vietiniais maršrutais) teikimą miesto gyventojams taip pat išreikštas ir Savivaldybės lūkesčių deklaracijoje Bendrovei, kuria yra išreiškiami akcininko (Savivaldybės), kaip vienintelio Bendrovės akcininko lūkesčiai ir norai Bendrovės veiklos atžvilgiu. Šioje deklaracijoje nurodoma, kad Bendrovės strateginės kryptys – kokybiškos keleivių vežimo paslaugos ir Bendrovės tvarumas. Deklaracijoje aprašomos Bendrovės veiklos sritys ir joms Savivaldybės keliami tikslai, taip pat aptariamas Bendrovės ir jos akcininko (Savivaldybės) bendradarbiavimas.
Taip pat Bendrovės valdybos 2021 m. spalio 21 d. nutarimu Nr. xx patvirtinta Bendrovės korporatyvinio valdymo politika (toliau – Politika), t. y. dokumentas, nustatantis Bendrovės valdymo gaires, apimančias Bendrovės valdymo principus, taikomus valdymo struktūrai ir valdymo bei kontrolės sistemai, atskaitomybę, Bendrovės valdymo (planavimo) dokumentus ir jų įgyvendinimą. Nurodoma, kad šia Politika turi vadovautis Bendrovės valdymo organai, rengdami, svarstydami ir priimdami jų kompetencijai priskirtinus sprendimus, ir Bendrovės darbuotojai, rengdami Bendrovės vidaus dokumentus bei teisės aktų projektus. Kaip vienas iš Bendrovės valdymo principų nurodomas Bendrovės bendradarbiavimo su kitais subjektais principas, t. y. vykdydama veiklą Bendrovės bendradarbiauja su Savivaldybe, jos struktūriniais padaliniais, Savivaldybei pavaldžiomis bendrovėmis, įmonėmis ir įstaigomis, klientais ir kitais asmenimis, o taip pat dalijasi turima patirtimi, žiniomis ir kompetencijomis (Politikos 5.2 papunktis).
Taigi darytina išvada, kad Savivaldybė, įgyvendindama vienintelio Bendrovės akcininko teises ir pareigas, per Savivaldybės tarybą arba Savivaldybės administracijos direktorių, vadovaudamasi išimtine jai, kaip savininkui, suteikta teise, priima Vietos savivaldos ir Akcinių bendrovių įstatymuose, taip pat Įstatuose nustatytus sprendimus Bendrovės atžvilgiu.
Todėl manytina, kad Bendrovės dalyvavimas / bendradarbiavimas su Savivaldybe tokių teisės aktų rengime (individualaus pobūdžio Bendrovės atžvilgiu priimami sprendimai/įsakymai kuriuos Savivaldybė (ar administracijos direktorius) priima įgyvendindama išskirtines savininko teises), neturėtų būti laikoma lobistine veikla.
Atkreiptinas dėmesys į tai, kad jeigu Bendrovė inicijuotų teisės akto ar jo projekto, kuris negalėtų būti laikomas Savivaldybės, kaip Bendrovės savininko ir vienintelio akcininko, įgyvendinama išimtine teise priimti atitinkamus individualaus pobūdžio spendimus Bendrovės atžvilgiu, tokia veikla būtų laikoma lobistine, išskyrus atvejus, jeigu būtų vykdomi įpareigojimai ar pavedimai, įtvirtinti teisės aktuose ar funkcijos, nustatytos teisės aktuose. Pažymėtina, kad lobistinę veiklą gali vykdyti tik į lobistų sąrašą įrašytas fizinis ar juridinis asmuo. Siekdama vykdyti lobistinę veiklą Bendrovė turėtų pateikti prašymą Komisijai įrašyti ją į lobistų sąrašą.
Komisija nėra įgaliota teikti oficialų teisės aktų aiškinimą, todėl dėstoma Komisijos nuomonė teismams, valstybės ar savivaldybių institucijoms ir įstaigoms, fiziniams ar juridiniams asmenims nėra privaloma.