Klausimas
Ar gali mokymo įstaigos dėstytojas laisvu laiku (ne darbo metu) pagal turimą individualios veiklos pažymą vykdyti individualią veiklą ir gauti atlygį rengdamas straipsnius, mokymus (seminarus), taip pat įvairių formatų mokomąją medžiagą, savišvietos, mokymo tikslais vesti mokymus (seminarus)? Straipsniai, mokymai (seminarai) būtų rengiami tik iš viešai prieinamos informacijos.
Ar rengiant straipsnius, kai įvardijamas jo autorius, straipsnyje galite būti nurodomos dėstytojo, kaip viešosios įstaigos darbuotojo ir kaip biudžetinės įstaigos vadovo pavaduotojo pareigos?
Atsakymas
Informuojama, kad kiekvienas privatus bei viešas subjektas, kuris privačiam asmeniui pagal individualios veiklos pažymą mokėtų atlygį už šią kūrybinę ir/ar pedagoginę veiklą, teisės aktų nustatyta tvarka būtų deklaruojamas privataus asmens privačių interesų deklaracijoje. Jeigu susiklostytų situacija, kad kuris nors iš šių subjektų pateiktų paklausimą biudžetinei įstaigai atitinkamais klausimais, kurio sprendimo priėmime dalyvautų dėstytojas, tuomet nedelsdamas nuo tokio sprendimo rengimo ir priėmimo jis nusišalintų.
Interesų konfliktas – teisinės nuostatos
Į prašymą įvertinti nurodytas aplinkybes Komisija gali atsakyti vadovaudamasi pateikta informacija ir teikia nuomonę tik dėl bendrųjų Lietuvos Respublikos viešųjų ir privačių interesų derinimo valstybės tarnyboje įstatymo (toliau – Įstatymas) nuostatų įgyvendinimo.
Pagal Įstatymo 2 straipsnio 2 dalį, interesų konfliktu laikoma situacija, kai deklaruojantis asmuo atlikdamas tarnybines pareigas ar vykdydamas tarnybinį pavedimą turi priimti ar dalyvauti priimant sprendimą, arba įvykdyti pavedimą, kurie susiję ir su jo privačiais interesais. Vykdydamas Įstatymo 11 straipsnyje nustatytus reikalavimus asmuo privalo nusišalinti nuo dalyvavimo rengiant, svarstant ar priimant sprendimą, galintį sukelti viešųjų ir jo privačių interesų konfliktą. Privatūs interesai – deklaruojančio asmens (ar jam artimo asmens) suinteresuotumas asmenine turtine ar neturtine nauda, deklaruojančio asmens (ar jam artimo asmens) moralinė skola, moralinis įsipareigojimas ar kitas panašaus pobūdžio interesas, egzistuojantis deklaruojančiam asmeniui atliekant tarnybines pareigas (Įstatymo 2 straipsnio 3 dalis).
Taigi, privačius interesus deklaruojantis asmuo privalo nusišalinti nuo sprendimų, susijusių su juo pačiu ar jam artimais asmenimis. Tačiau interesų konfliktas negali būti hipotetinis, – jis turi būti tiesioginis ir akivaizdus. Pripažįstant, kad valstybinėje tarnyboje dirbančio asmens veiklai daro įtaką interesų konfliktas, kiekvienu atveju būtina aiškiai ir nedviprasmiškai nurodyti, kokios faktinės aplinkybės patvirtina buvus konkretų asmens turtinį ar neturtinį suinteresuotumą. Šių aplinkybių vertinimas negali būti grindžiamas prielaidomis, nerealiomis ar mažai tikėtinomis hipotetinėmis išvadomis ir spėliojimais apie valstybinėje tarnyboje dirbančio asmens galbūt buvusį ar ateityje būsiantį suinteresuotumą (Lietuvos vyriausiojo administracinio teismo 2014 m. balandžio 3 d. nutartis administracinėje byloje Nr. A442-1009/2014).
Dėl straipsnių, seminarų, mokymo medžiagos rengimo:
Atsižvelgiant į išdėstytą ir atsakant į dėstytojo pirmąjį klausimą manytina, kad nurodytomis aplinkybėmis mokslinių straipsnių rašymas, mokymų medžiagos rengimas, seminarų vedimas laisvu nuo darbo metu už atlygį savaime nėra vertinamas kaip Įstatymo nuostatų pažeidimas. Tačiau nurodytoje situacijoje dėstytojui kyla šios Įstatymo nuostatų pažeidimo rizikos:
- galimybė patekti į interesų konflikto situaciją dalyvaujant rengiant, svarstant ar priimant sprendimus, susijusius su juridiniais asmenimis, iš kurių gaunate atlygį (Įstatymo 11 straipsnio 1 dalis);
- galimybė pasinaudoti ne vieša informacija ne tarnybinei veiklai (Įstatymo 3 straipsnio 1 dalies 5 punktas). Nurodytu atveju – pasinaudoti tarnybine padėtimi (suteikiančia priėjimą prie tokios informacijos) asmeninei naudai gauti (Įstatymo 3 straipsnio 1 dalies 3 punktas).
Vadovaujantis Įstatymo nuostatomis interesų konfliktą dėstytojo nurodytomis aplinkybėmis galima suvaldyti nusišalinant nuo dalyvavimo rengiant, svarstant ar priimant sprendimus, tiesiogiai susijusius su juridiniais asmenimis, iš kurių gaunamas atlygį už mokymus, mokymų medžiagos ir mokslinių publikacijų rengimą.
Dėl tarnybinių pareigų nurodymo užsiimant ne tarnybinė veikla:
Pastebėtina, kad Įstatyme nėra draudimo įvardinti savo tarnybines pareigas užsiimant ne tarnybine veikla. Tačiau vykdant individualią veiklą, rengiant straipsnius, kuriuose dėstytojas būtų įvardijamas ne tik kaip mokymo įstaigos (viešosios įstaigos) darbuotojas, bet ir kaip biudžetinės įstaigos vadovo pavaduotojas, rekomenduojama nurodyti, kad straipsniuose dėstytojo reiškiama nuomonė nėra oficiali minimos biudžetinės įstaigos pozicija.
Pabrėžiame, kad jokie teisės aktai nesuteikia VTEK įgaliojimų oficialiai aiškinti įstatymų nuostatų, todėl čia išdėstyta tik VTEK nuomonė, kuri negali būti vertinama kaip oficialus įstatymų aiškinimas.