Dėl ūkio subjektų patikrinimų ir mokymų (konsultacijų) teikimo
Situacija
Nurodoma, kad priežiūros institucijos kreipiasi į ministeriją, išreikšdamos nuogąstavimus ir prašydamos nuomonės, ar tam tikri priežiūros veiksmai, susiję su mokymų ūkio subjektams vedimu ir ūkio subjektų veiklos patikrinimais, nesudaro prielaidų tarnybinės etikos normų pažeidimų apraiškoms, pavyzdžiui:
- ar ūkio subjekto veiklos patikrinimo metu priežiūros institucijos specialistai gali teikti konsultacijas (bendro pobūdžio išaiškinimus apie teisinį reguliavimą, jo įgyvendinimo reikalavimus), praktinius patarimus (kaip verslui konkrečiai elgtis, kad atitiktų teisinio reguliavimo reikalavimus);
- ar galima mokymus ir konsultacijas organizuoti įmonės veiklos vietoje, taip užtikrinant didesnį įmonės darbuotojų dalyvavimą ir žinių atnaujinimo lygį;
- ar priežiūros specialistas gali vesti mokymus konkrečiam ūkio subjektui ir atlikti to paties ūkio subjekto veiklos patikrinimą;
- ar priežiūros specialistui pravedus mokymus konkrečiam ūkio subjektui, kitas priežiūros specialistas, pavaldumo ryšiais susijęs su mokymus vedusiu priežiūros specialistu, gali atlikti to paties ūkio subjekto veiklos patikrinimą (pvz., patikrinimų padalinio vadovui vedant mokymus, o padalinio specialistui atliekant patikrinimą)?
Klausimas
Prašoma pateikti nuomonę, ar minėta praktika, kai ūkio subjektui konsultacijas ar metodinius praktinius užsiėmimus (mokymus) veda ir jų veiklos patikrinimus atlieka tie patys ar pavaldumo ryšiais priklausomi priežiūros specialistai, gali pažeisti tarnybinės etikos normas.
Atsakymas
Komisija prižiūri, kaip įgyvendinamas Įstatymas, Lobistinės veiklos įstatymas ir Valstybės politikų elgesio kodeksas, teikia pasiūlymus dėl šių teisės aktų nuostatų tobulinimo ir įgyvendinimo, šiais klausimais priima sprendimus bei rekomendacijas (Vyriausiosios tarnybinės etikos komisijos įstatymo 17 straipsnio 1 dalis). Atsižvelgiant į tai, teikia nuomonę dėl pateiktų aplinkybių išimtinai Įstatymo nuostatų kontekste.
Pagal Įstatymo 2 straipsnį, interesų konfliktu laikoma situacija, kai deklaruojantis asmuo atlikdamas tarnybines pareigas ar vykdydamas tarnybinį pavedimą turi priimti ar dalyvauti priimant sprendimą arba įvykdyti pavedimą, kurie susiję ir su jo privačiais interesais (Įstatymo 2 straipsnio 2 dalis). Privatūs interesai – deklaruojančio asmens (ar jam artimo asmens) suinteresuotumas asmenine turtine ar neturtine nauda, deklaruojančio asmens (ar jam artimo asmens) moralinė skola, moralinis įsipareigojimas ar kitas panašaus pobūdžio interesas, egzistuojantis deklaruojančiam asmeniui atliekant tarnybines pareigas (Įstatymo 2 straipsnio 3 dalis).
Deklaruojančiam asmeniui draudžiama dalyvauti rengiant, svarstant ar priimant sprendimus arba kitaip juos paveikti ar bandyti paveikti, arba atlikti kitas tarnybines pareigas (toliau – atlikti tarnybines pareigas), jeigu atliekamos tarnybinės pareigos yra susijusios su jo privačiais interesais (Įstatymo 11 straipsnio 1 dalis). Apie šio straipsnio 1 dalyje nurodytus atvejus, prieš atlikdamas tarnybines pareigas arba pradėjęs jas atlikti, deklaruojantis asmuo privalo informuoti institucijos ar įstaigos vadovą ar jo įgaliotą asmenį arba kitą į pareigas priimantį ar skiriantį subjektą, arba kolegialią valstybės ar savivaldybių instituciją (kai deklaruojantis asmuo yra kolegialios valstybės ar savivaldybių institucijos narys) ir asmenis, kurie kartu atlieka tarnybines pareigas, ir pareikšti apie nusišalinimą, ir jokia forma nedalyvauti toliau atliekant tarnybines pareigas (Įstatymo 11 straipsnio 2 dalis).
Viešųjų interesų viršenybei užtikrinti deklaruojantys asmenys privalo: 1) nešališkai, sąžiningai ir tinkamai atlikti tarnybines pareigas; 2) teisės aktų nustatyta tvarka ir priemonėmis vengti interesų konflikto ir elgtis taip, kad nekiltų abejonių, kad toks konfliktas yra; 3) nesinaudoti tarnybinėmis pareigomis ar tarnybiniu statusu asmeninei naudai gauti (Įstatymo 3 straipsnio 1 dalis).
Atsižvelgiant į nurodytą situaciją, kai tas pats, ar pavaldumo ryšiais priklausomas deklaruojantis asmuo, veda užsiėmimus (mokymus) ūkio subjektui ir atlieka to ūkio subjekto veiklos patikrinimą, VTEK vertinimu (nesant tarp deklaruojančio asmens ir ūkio subjekto (ar jo darbuotojų) siejančių finansinių, ūkinių, turtinio pobūdžio tarpusavio įsipareigojimų), tai yra tarnybinių pareigų vykdymas, nesukeliantis tarnybinės etikos normų pažeidimo.
Taip pat atkreipiame dėmesį, kad deklaruojantis asmuo ar jam artimas asmuo negali priimti dovanų ar paslaugų, jeigu tai susiję su deklaruojančio asmens tarnybine padėtimi ar tarnybinėmis pareigomis (Įstatymo 13 straipsnio 1 dalis). Šiuo atveju pažymime, kad institucijos darbuotojas (deklaruojantis asmuo), vedantis mokymus, iš ūkio subjekto negali priimti dovanų už pravestus mokymus.
Daugiau apie tai skaitykite: https://vtek.lt/tinklarascio-zyma/vpidi-dovanos-ir-paslaugos/
Pabrėžiame, kad jokie teisės aktai nesuteikia VTEK įgaliojimų oficialiai aiškinti įstatymų nuostatų, todėl čia išdėstyta tik VTEK nuomonė, kuri negali būti vertinama kaip oficialus įstatymų aiškinimas.