Klausimas

Paklausime nurodyta, kad viešoji įstaiga yra viešojo administravimo funkcijas vykdanti įstaiga, kurios viena iš pagrindinių veiklos sričių – statybos sektoriaus dalyvių atestavimas ir atestatų jiems išdavimas.

Viešosios įstaigos direktoriaus įsakymu šią funkciją įgyvendinti yra skiriami atestavimo ekspertai – fiziniai asmenys, atitinkantys nustatytus kvalifikacinius reikalavimus ir atliekantys statybos dalyvių vertinimus viešosios įstaigos direktoriaus nustatyta tvarka. Atestavimo ekspertai rengia išvadas dėl kvalifikacijos atestatų ir teisės pripažinimo dokumentų išdavimo, pakeitimo, papildymo, išdavimo sustabdymo bei neišdavimo. Viešosios įstaigos direktorius (jo įgaliotas asmuo) turi teisę motyvuotai priimti kitokį sprendimą, nei ekspertų išvadoje siūloma, jei pasiūlymai neatitinka teisinio reguliavimo. 

Ar viešosios įstaigos atestavimo ekspertų komisijos nariai turi pareigą deklaruoti privačius interesus ir jeigu taip – per kiek laiko nuo jų paskyrimo tą privalu padaryti.  

Atsakymas 

Atsižvelgiant į tai, jog viešosios įstaigos direktorius arba jo įgaliotas asmuo turi teisę motyvuotai priimti kitokį sprendimą, nei siūloma atestavimo ekspertų išvadoje, darytina išvada, kad pagal Įstatymo 4 straipsnio 3 dalies 11 punktą, atestavimo ekspertai nepriima privalomo pobūdžio sprendimų nepavaldiems asmenims.

Taigi, neišpildoma viena iš būtinų sąlygų, reikalingų priskiriant atestavimo ekspertus prie privačius interesus deklaruojančių asmenų pagal šią Įstatymo nuostatą.  

Taip pat, pagal Įstatymo 2 straipsnio 5 dalies 11 punktą valstybinėje tarnyboje dirbančiais asmenimis laikomi asmenys, turintys viešojo administravimo įgaliojimus. Pažymėtina, kad pateikti nuomonę, ar atestavimo ekspertams yra suteikti viešojo administravimo įgaliojimai galėtų Vidaus reikalų ministerija, kurios vienas iš veiklos tikslų yra formuoti valstybės politiką viešojo administravimo srityje, organizuoti, koordinuoti ir kontroliuoti jos įgyvendinimą.

Nuomonių teikimas kitų, nei nurodyta Vyriausiosios tarnybinės etikos komisijos įstatymo 17 straipsnio 1 dalyje teisės aktų nuostatų (šiuo atveju – Viešojo administravimo įstatymo) taikymo klausimais nepatenka į VTEK įgaliojimų ribas. 

  Komisija nėra įgaliota teikti oficialų teisės aktų aiškinimą, todėl dėstoma Komisijos nuomonė teismams, valstybės ar savivaldybių institucijoms ir įstaigoms, fiziniams ar juridiniams asmenims nėra privaloma.

  Sužinokite daugiau