Situacija

Valstybės tarnautoja, einanti Skyrius vedėjos pareigas Tarnyboje ir taip pat yra įtraukta į viešųjų pirkimų iniciatorių ir mažos vertės viešųjų pirkimų vykdytojų sąrašus. Skyrius veikia itin siauroje ir specifinėje srityje, organizuoja mokymus. Valstybės tarnautoja šių mokymų neveda, juos veda kiti skyriaus darbuotojai (psichologai, socialiniai darbuotojai). 

Valstybės tarnautoja pabrėžia, kad ji yra sertifikuota  atitinkamos srities praktikė. Tokių praktikų Lietuvoje iš viso yra apie 20, tačiau iki šiol jie nebuvo įkūrę juos vienijančios draugijos, asociacijos ar kitos organizacijos. Siekdami išlaikyti vienodą praktiką bei atitikti keliamus reikalavimus, praktikai mato poreikį jungtis į asociaciją/draugiją. Šie praktikai (toliau – Praktikai) veda mokymus, siekdami apmokyti tiek savo, tiek kitų organizacijų (vidaus ir išorės mokymai) darbuotojus.

Valstybės tarnautoja mokymus vedė tik neatlygintinai ir tik Tarnybos darbuotojams, valstybės tarnautojams. Tarnyba, siekdama apmokyti darbuotojus ir valstybės tarnautojus, ateityje ketina organizuoti ir vykdyti pirkimą. Planuojamame valstybės tarnautoja pirkime nedalyvautų jokia apimtimi, nei inicijavime ir organizavime. Nurodoma, kad gali susidaryti tokia situacija, jog viešojo pirkimo laimėtojas kviestų sudaryti paslaugų teikimo sutartį ir vesti mokymus Tarnybos darbuotojams ir valstybės tarnautojams.

Atlyginama būtų pirkimą laimėjusios organizacijos iš Tarnybos gautų lėšų. Pabrėžia, kad valstybės tarnautoja nevestų šių mokymų vadovaujamo skyriaus darbuotojams. Taip pat ateityje gali būti vykdomi kitų organizacijų atitinkamų mokymų pirkimai, kuriuos inicijuotų, organizuotų ir vykdytų kitos organizacijos arba būtų vykdomas projektas ir jame projektą laimėjusi organizacija kviestų Praktikus dalyvauti vedant mokymus, sudarant paslaugų teikimo sutartis.

Pabrėžia, kad gali susidaryti situacija, kai pirkimo laimėtojas kviestų ir valstybės tarnautoją sudaryti paslaugų teikimo sutartį dėl mokymų vedimo išorinėms organizacijoms. Atlygis būtų mokamas iš perkančiosios organizacijos lėšų arba pirkimą laimėjusios organizacijos lėšomis.

1 klausimas

Klausiama, ar valstybės tarnautoja gali dalyvauti atitinkamos asociacijos/draugijos Praktikų steigime – ar buvimas šios organizacijos steigėja nekeltų jai viešųjų ir privačių interesų konflikto.

Atsakymas

Įstatymo nuostatų požiūriu, papildomas darbas gali būti derinamas su darbu valstybinėje tarnyboje, tik jei tokia papildoma veikla nesukelia viešųjų ir privačių interesų konflikto. Įstatymas interesų konfliktą sieja su galimybe einant pareigas valstybinėje tarnyboje priimti sprendimus, kuriems daro įtaką ar kurie yra sietini su asmeniniais (privačiais) interesais. 

Taigi Įstatymo nuostatos jai nedraudžia būti šios asociacijos steigėja. Manytina, kad interesų konfliktas jai galėtų kilti Tarnyboje, jei tektų priimti sprendimus dėl šios asociacijos veiklos. Pavyzdžiui

  • nagrinėti asociacijos prašymus;
  • būti viešųjų pirkimų komisijos nare;
  •  inicijuoti, nustatyti poreikį, sąlygas ar vykdyti viešuosius pirkimus, jei yra tikimybė, kad juose dalyvaus asociacija;
  • taip pat negalėtų būti atsakinga už šių mokymo sutarčių vykdomo kontrolę.

Manytina, kad valstybės tarnautoja galėtų vesti šiuos specifinius mokymus Tarnyboje. Visgi atkreiptinas dėmesys, kad matyti ir nustatyti tokių mokymų poreikį Tarnybos darbuotojams (įskaitant ir tarnautojos vadovaujamo skyriaus darbuotojus) turėtų aukštesnes už ją pareigas Tarnyboje einantys asmenys, kadangi šioje situacijoje negalėtų išlikti nešališka.

2 klausimas

Ar deklaruodama privačius interesus gali būti šios asociacijos/draugijos narė. Ar buvimas šios asociacijos/draugijos nare nepažeis viešųjų ir privačių interesų.

Atsakymas

Pabrėžtina, kad Įstatymo nuostatos valstybės tarnautojai taip pat nedraudžia būti ir asociacijos nare. Kaip paminėta atsakant į klausimą, interesų konfliktas jai galėtų kilti Tarnyboje, jei tektų priimti sprendimus dėl asociacijos veiklos.

Atkreipiame dėmesį, kad privataus intereso šaltiniai neatsiejami nuo Įstatymo 6 straipsnyje pateikiamo deklaruotinų duomenų sąrašo. Įstatymo 6 straipsnio 2 dalies 3 punkte nustatyta: kad deklaruojantis asmuo deklaracijoje privalo nurodyti privačius interesus, egzistuojančius ar galinčius atsirasti dėl jo ar jam artimų asmenų narystės ar (ir) einamų pareigų juridiniuose asmenyse.

Taigi jei egzistuoja reali tikimybė, kad eidama pareigas Tarnyboje turės pareigą dalyvauti rengiant, svarstant ar priimant sprendimus, susijusius su Praktikų asociacija, įsivertinusi galimą interesų konflikto kilimo riziką, vadovaujantis Įstatymo 6 straipsnio 2 dalies 3 punktu, turėtų deklaruoti privačius interesus, egzistuojančius ar galinčius atsirasti dėl narystės ar (ir) einamų pareigų asociacijoje ir atitinkamai nusišalinti.  

3 klausimas

Ar veikdama kaip atitinkamos asociacijos/draugijos narė, galėtų dalyvauti viešuosiuose pirkimuose, atstovaudama ne Tarnybai, o asociacijai/draugijai, jei pirkimą vykdo Tarnyba, kurioje eina valstybės tarnautojo pareigas, tačiau nėra susijusi su vykdomu pirkimu.

Atsakymas

Atsižvelgiant į Įstatymo 12 straipsnio 2 dalies nuostatas, būdama valstybės tarnautoja ir eidama pareigas Tarnyboje, veikdama kaip asociacijos steigėja, narė ar valdymo organo narė, negalės atstovauti asociacijai Tarnyboje, kurioje dirba, ar bet kurioje šios įstaigų sistemos įstaigoje.

Atkreipiame dėmesį, kad atsižvelgiant į nurodytą reguliavimą, norėdama atstovauti asociacijai, dėl išimties taikymo valstybės tarnautoja turės teisę kreiptis į Tarnybos vadovą ar į jo įgaliotą asmenį.

Komisija nėra įgaliota teikti oficialų teisės aktų aiškinimą, todėl dėstoma Komisijos nuomonė teismams, valstybės ar savivaldybių institucijoms ir įstaigoms, fiziniams ar juridiniams asmenims nėra privaloma.

 Sužinokite daugiau