Situacijos aprašymas ir klausimai

VTEK teikia nuomonę dėl savivaldybės bendrųjų funkcijų tarnyboje (toliau – ir Tarnyba) galinčios susiklostyti interesų konflikto situacijos ir siūlymus dėl jos valdymo Įstatyme numatytomis priemonėmis. 

Tarnyboje vykdoma viešųjų pirkimų specialisto atranka. Šias pareigas terminuotosios darbo sutarties pagrindais (iki konkurso būdu bus atrinktas kandidatas) norėtų eiti savivaldybės mero sutuoktinė. Viešųjų pirkimų specialistas tiesiogiai pavaldus Tarnybos direktoriaus pavaduotojui.

Nustatyta tvarka darbuotojus, dirbančius pagal darbo sutartis, į pareigas priima Tarnybos direktorius (Lietuvos Respublikos biudžetinių įstaigų įstatymo 11 straipsnio 1 dalies 3 punktas). Pagal darbo apmokėjimo sistemoje numatytus kriterijus Tarnybos direktorius nustato ir darbuotojo pareiginės algos koeficientą bei koeficientų dydžius.  

Tarnyba – rajono savivaldybės biudžetinė įstaiga, kurios savininko teises ir pareigas įgyvendina šios savivaldybės meras. Jis priima į pareigas ir atleidžia Tarnybos vadovą. Įgyvendina kitas funkcijas, susijusias su savivaldybės biudžetinių įstaigų (kurių savininkė yra savivaldybė) vadovų darbo santykiais. Lietuvos Respublikos darbo kodekso ir kitų teisės aktų nustatyta tvarka. Kontroliuoja ir prižiūri Tarnybos vadovo veiklą (Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo 27 straipsnio 2 dalies 7 ir 8 punktai).  

Klausiama, nuo kokių mero sutuoktinės įdarbinimo procedūrų ir su jos darbo eiga susijusių sprendimų meras turėtų nusišalinti. 

Atsakymas

Esant privataus intereso požymių, aprašyta situacija gali būti tapatinama su interesų konfliktu, kuriam suvaldyti turėtų būti taikomas nusišalinimo institutas. 

1. Interesų konflikto rizikos vertinimas

Pirmiausia mero sutuoktinės įdarbinimas sukuria interesų konflikto rizikas Tarnybos direktoriui. Vykdydamas Tarnybos vadovo pareigas, jis spręstų su mero (t. y. su asmens, kuriam yra tiesiogiai pavaldus ir atskaitingas) sutuoktinės darbo eiga Tarnyboje susijusius klausimus. Tokie Tarnybos vadovo sprendimai gali būti priimami šališkai, neobjektyviai ar siekiant labiausiai mero sutuoktinės interesus atspindinčių rezultatų. Kartu tokie sprendimai gali būti nukreipti į suinteresuotumą būsimais sprendimais dėl jo, kaip tiesiogiai pavaldaus Tarnybos vadovo, tarnybinės veiklos kontrolės, priežiūros ir įvertinimo. 

Siekdamas valdyti interesų konflikto pasireiškimo rizikas, Tarnybos direktorius turėtų teikti jį į pareigas priėmusiam asmeniui – savivaldybės merui, nusišalinimą nuo sprendimų dėl mero sutuoktinės darbo eigos Tarnyboje priėmimo. Tokiu atveju interesų konflikto situacija susiklosto mero tarnybinėje veikloje. Merui tektų spręsti pateiktojo nusišalinimo (ne)priėmimo ir asmens, vykdysiančio Tarnybos vadovo funkcijas, susijusias su mero sutuoktinės darbo eiga šioje įstaigoje, paskyrimo klausimus. 

Antra, mero sutuoktinės turtiniai ar neturtiniai interesai kartu yra ir mero privatūs interesai (Interesų derinimo įstatymo 2 straipsnio 3 dalis). Toks deklaruojančiojo ir jam artimo asmens privačių interesų santykis grindžiamas Lietuvos teismų formuojama praktika.(pvz., Lietuvos vyriausiojo administracinio teismo 2004 m. rugpjūčio 25 d. nutartis administracinėje byloje Nr. A5-706/2004, 2011 m. lapkričio 28 d. nutartis administracinėje byloje Nr. A261-3154/2011). Todėl tam tikri sprendimai (kai jie yra tiesiogiai susiję su mero sutuoktinės darbo eiga Tarnyboje), kuriuos savivaldybės meras, turėtų dėl šios įstaigos priimti, gali būti veikiami mero suinteresuotumo.  

2. Situacijos analizė

Esant tarnybinei būtinybei laikinai priimti Tarnybos viešųjų pirkimų specialisto pareigas eiti mero sutuoktinę, siūlytina įvertinti galimas interesų konflikto rizikas.  Teikti nusišalinimą ir nedalyvauti šių sprendimų rengimo, svarstymo bei priėmimo procedūrose. Nusišalinimas ir jo pagrindai paskelbiami viešai, o tolesnius sprendimus pagal kompetenciją priima Vietos savivaldos įstatymo 30 straipsnio 2 dalyje įvardyti subjektai (merą pavaduojantis vicemeras, savivaldybės tarybos paskirtas tarybos narys, savivaldybės taryba).

  1. Tarnybos vadovo pateiktojo nusišalinimo (ne)priėmimo ir įgalioto asmens, vykdysiančio su mero sutuoktinės darbo eiga šioje įstaigoje susijusias funkcijas, paskyrimo klausimai.
  2. Sprendimai dėl Tarnybai skiriamų asignavimų, kai yra pagrindas teigti, kad jų dalimi finansuojamos sutuoktinei tenkančio atlyginimo išlaidos, sudaromos sąlygos atlygio pokyčiams (didinti, įskaitant papildomų priedų ir priemokų skyrimą, arba mažinti). Taip pat sukuriamos prielaidos bet kokiems kitiems pakeitimams atsirasti.
  3. Tiesiogiai su sutuoktinės darbo sąlygomis Tarnyboje susiję sprendimai (pvz., numatomi jos darbo krūvio pokyčiai, darbo organizavimo tvarka ir pan.).
  4. Sprendimai, kurie tiesiogiai susiję su sutuoktinės pareigų pokyčiais Tarnyboje (pvz., įstaigos reorganizavimas, likvidavimas ir kt.).
  5. Visi kiti, tiesiogiai su sutuoktinės darbo eiga Tarnyboje, susiję sprendimai (pvz., veikla projektuose ir kt.). 

Savivaldybės mero, sprendimai dėl Tarnybos vadovo veiklos priežiūros, kontrolės ir vertinimo nėra veikiami privataus intereso ir nesuponuoja interesų konflikto situacijos. 

Komisija nėra įgaliota teikti oficialų teisės aktų aiškinimą, todėl dėstoma Komisijos nuomonė teismams, valstybės ar savivaldybių institucijoms ir įstaigoms, fiziniams ar juridiniams asmenims nėra privaloma.

 Sužinokite daugiau