Klausimas
Komisijos prašoma išvardyti visus praktikoje taikytinus atvejus, kada yra taikytinas Įstatymo 23 straipsnio 4 dalyje nustatytas draudimas.
Atsakymas
Komisija nurodo, kad sprendžiant draudimo taikymo klausimą turi būti atsižvelgiama į tai, kurioje institucijoje ir kokias pareigas eidamas asmuo buvo pripažintas šiurkščiai pažeidusiu Įstatymo reikalavimus. Bei į tai, kaip yra reglamentuota priėmimo, paskyrimo, pretendavimo į pareigas tvarka.
Komisijos nuomone, draudimas galėtų ir turėtų būti taikomas, kai pavyzdžiui biudžetinės įstaigos departamento direktorius, ne anksčiau kaip prieš trejus metus pripažintas šiurkščiai pažeidusiu Įstatymo reikalavimus, pretenduotų būti paskirtu į tos pačios įstaigos kito departamento direktoriaus pareigas, t.y. į lygiavertes pareigas toje pačioje įstaigoje.
VTEKĮ 31 straipsnio 1 dalyje nustatyta, kad atlikus tyrimą VTEK sprendimai (nurodyti VTEKĮ 30 straipsnio 1 dalyje) per 5 darbo dienas nuo priėmimo dienos išsiunčiami asmenims, dėl kurių veikos buvo atliktas tyrimas, ir institucijos ar įstaigos, kurioje asmuo dirba, vadovui. Kai sprendimas priimtas dėl įstaigos vadovo sprendimai siunčiami šį vadovą į pareigas priimančiam ar skiriančiam subjektui. Šie Komisijos sprendimai VTEK įstatymo 31 straipsnio nustatyta tvarka taip pat yra skelbiami Komisijos interneto svetainėje, skiltyje ,,Priimti sprendimai“.
VTEK priimti sprendimai viešinami ir konstatavus šiurkštų Įstatymo nuostatų pažeidimą. Pažymėtina, kad pagal Įstatymo 22 straipsnį, kaip deklaruojantys asmenys laikosi Įstatymo, kontroliuoja ir prižiūri ne tik Komisija, bet taip pat institucijų ir įstaigų vadovai ar jų įgalioti asmenys.
Taigi, Komisija, atlikusi tyrimą, informuoja institucijų ir įstaigų vadovus apie šiose įstaigose dirbančių deklaruojančių asmenų elgesio vertinimo Įstatymo nuostatų požiūriu rezultatus. Institucijų ir įstaigų vadovai atitinkamai turi vadovautis VPIDĮ 23 straipsnio nuostatomis, nustatančiomis atsakomybę už šio įstatymo nuostatų pažeidimus. Pavyzdžiui, neskatinti deklaruojančio asmens, neskirti ar nepriimti jo į atitinkamas pareigas ir pan.
Informuojame, kad Komisija nėra įgaliota oficialiai aiškinti Įstatymo nuostatų, todėl teikia tik nuomonę dėl jų įgyvendinimo. Ši Komisijos nuomonė nelaikytina oficialiu teisės aiškinimu.