Situacija
1. Darbuotojas valstybės įmonėje ėjo departamento atitinkamo skyriaus vadovo pareigas, tačiau išėjo iš valstybės įmonės ir pradėjo dirbti UAB „X“ projektų vadovu. Darbuotojas šias pareigas pradės eiti pasibaigus bandomajam laikotarpiui bei gavus reikiamą sertifikatą, kol kas jis yra pagalbinis asmuo projektų vadovams.
2. Taip pat UAB „X“ su valstybės įmone turi sudarytas viešųjų pirkimų sutartis.
Darbuotojui UAB „X“ pasiūlė vykdyti pagalbinio projekto vadovo funkcijas ir teikti pagalbą pagal minėtąsias vykdomas paslaugų teikimo sutartis priskirtam projektų vadovui.
Darbuotojas, dirbdamas valstybės įmonėje, sprendimų, susijusių su šiais pirkimais nepriiminėjo, nes tai nebuvo jo kompetencija.
Klausimas
Ar darbuotojo dalyvavimas UAB „X“ aukščiau minėtų viešojo pirkimo sutarčių vykdyme gali būti laikomas atstovavimu, kuriam taikomas Lietuvos Respublikos viešųjų ir privačių interesų derinimo įstatymo (toliau – Įstatymas) nustatytas apribojimas.
Atsakymas
Įstatymo IV skirsnyje yra reglamentuoti apribojimai pasibaigus tarnybai.
Pagal Įstatymo 17 straipsnio 1 dalį asmuo, nustojęs dirbti valstybinėje tarnyboje, vienus metus negali atstovauti fiziniams asmenims (išskyrus atstovavimą šio įstatymo 12 straipsnio 3 dalies 1 punkte nustatytu pagrindu). Bei juridiniams asmenims toje institucijoje ar įstaigoje, kurioje jis paskutinius vienus metus dirbo. Jeigu įstaiga, kurioje jis paskutinius metus dirbo, priklauso įstaigų sistemai, – bet kurioje šios įstaigų sistemos įstaigoje.
Šio straipsnio 2 dalyje taip pat nustatyta, kad asmuo, nustojęs dirbti valstybinėje tarnyboje, vienus metus negali atstovauti asmenims institucijose ir įstaigose klausimais, kurie buvo priskirti jo tarnybinėms pareigoms.
Įstatymo 17 straipsnis siejamas su draudimu veikti kito asmens vardu. Tarnyboje nustojusiam dirbti asmeniui vienus metus taikomas draudimas veikti kaip fizinio ar juridinio asmens atstovui įgyvendinant šio asmens teises ar pareigas Įstatymo nustatytais atvejais.
Atsižvelgiant į tai, darbuotojas nustojo eiti pareigas valstybinėje tarnyboje, jam vienus metus taikomas draudimas atstovauti UAB „X“ jo buvusioje darbovietėje (Įstatymo 17 straipsnio 1 dalis). Pabrėžtina, kad šiuo atveju jam draudžiama atstovauti šiai UAB „X“ visais klausimais valstybės įmonėje. Net jeigu jie nebuvo susiję su valstybės tarnautojo vykdomomis funkcijomis valstybės įmonėje.
Aplinkybė, kad darbuotojas UAB „X“ vykdo pagalbinio ar pagrindinio projektų vadovo funkcijas, susijusias su valstybės įmone sudarytomis sutartimis, pati savaime dar nereiškia, kad buvusioje darbovietėje jau atstovauja bendrovės interesams.
Pažymėtina, kad atstovavimas turi būti aiškiai išreikštas.
Įstatyme nustatytas draudimas reiškia, kad, veikdama kaip UAB „X“ atstovas, negali, pavyzdžiui, teikti prašymų, paraiškų, pasirašyti sutartis su valstybės įmone. Taip pat dalyvauti posėdžiuose, pasitarimuose, darbo grupėse ar kituose susitikimuose. Taip pat tvarkyti kitus reikalus valstybės įmonėje, jeigu tai būtų laikoma veikimu bendrovės vardu darbuotojo buvusioje darbovietėje.
Pagal Įstatymo 17 straipsnio 2 dalį darbuotojui taip pat taikomas draudimas vienus metus atstovauti UAB „X“ interesams visose kitose institucijose ir įstaigose. Tačiau tik tais klausimais, kurie buvo priskirti darbuotojo vykdytoms tarnybinėms pareigoms valstybės įmonėje. Šiuo atveju atstovavimo faktas, kaip ir aptarta aukščiau, taip pat turi būti aiškiai išreikštas.
Taigi Įstatymo 17 straipsnis darbuotojui nedraudžia vykdyti jokių kitų pareigų jo dabartinėje darbovietėje UAB „X“, nepriklausomai nuo to, ar šios pareigos bus susijusios su bendrovės sudarytomis sutartimis su jo buvusia darboviete.
Nurodomu atveju darbuotojas negali veikti tik kaip UAB „X“ atstovas:
1. buvusioje darbovietėje;
2. kitose institucijose ir įstaigose klausimais, kurie buvo priskirti jo vykdytoms tarnybinėms pareigoms valstybės įmonėje.
Klausimas
Kaip būtų vertinama situacija, jei darbuotojas būtų paskirtas kaip pagalbinis ar pagrindinis projekto vadovas pagal kitas UAB „X“ viešųjų pirkimų sutartis su valstybės įmone. Būtent kai teikiamos atitinkamos paslaugos susijusios su funkcijomis, kurios nebuvo priskirtos darbuotojui ir šiuo metu valstybės įmonėje jau nebeegzistuojančio skyriaus valdymo sričiai.
Atsakymas
Įstatymo 17 straipsnis nedraudžia jam vykdyti nurodomų pagalbinio ar pagrindinio projekto vadovo pareigų ar funkcijų UAB „X“. Nepriklausomai nuo to, ar jos bus susijusios su darbuotojo vadovautam skyriui priskirta kompetencija, ar tokio ryšio nebus. Minėtame straipsnyje nustatytas draudimas taikomas tik vienai funkcijai – darbuotojo faktiniam atstovavimui UAB „X“ interesams buvusioje darbovietėje. Bei kitose institucijose ir įstaigose klausimais, kurie buvo priskirti darbuotojo vykdytoms tarnybinėms pareigoms buvusioje darbovietėje.
Komisija, gavusi asmens prašymą taikyti atstovavimo draudimo išimtį, įvertinusi prašymą pateikusio asmens nurodytas aplinkybes, savo pačios surinktus dokumentus ar informaciją, gali priimti sprendimą dėl Įstatymo 17 straipsnyje nustatyto apribojimo taikymo išimties. Jeigu šio apribojimo taikymas gali pakenkti visuomenės ar valstybės interesams.
Komisija deklaruojančių asmenų elgesį kiekvienu konkrečiu atveju vertina individualiai, nustato konkrečias tokių asmenų veiklos aplinkybes ir detaliai tiria jų veiksmus. Komisija teikia nuomonę tik dėl bendrųjų Įstatymo nuostatų įgyvendinimo.
Komisija nėra įgaliota teikti oficialų teisės aktų aiškinimą, todėl dėstoma Komisijos nuomonė teismams, valstybės ar savivaldybių institucijoms ir įstaigoms, fiziniams ar juridiniams asmenims nėra privaloma.