Klausimas
Savivaldybės tarybos/komitetų posėdžių metu kyla situacijų, kai nuo dalyvavimo svarstant klausimą nusišalina dauguma narių ir nebelieka kvorumo. Taigi sprendimo priėmimas tampa neįmanomas, todėl priimami sprendimai nusišalinimų nepriimti. Ar tarybos nariai, kurių nusišalinimas buvo nepriimtas, gali teikti siūlymus dėl sprendimų ( keitimo.
Atsakymas
Deklaruojančius asmenis Įstatymas įpareigoja nešališkai, sąžiningai ir tinkamai atlikti savo tarnybines pareigas. T. y. teisės aktų nustatyta tvarka ir priemonėmis vengti interesų konflikto ir elgtis taip, kad nekiltų abejonių, jog toks konfliktas (Įstatymas) 3 straipsnio 1 dalies 2 punktas). Įstatymas draudžia dalyvauti rengiant, svarstant ar priimant sprendimus, jeigu atliekamos tarnybinės pareigos yra susijusios su privačiais interesais (Įstatymo 11 straipsnio 1 dalis).
Interesų konfliktą Įstatymas apibrėžia kaip situaciją, kai deklaruojantis asmuo, atlikdamas tarnybines pareigas, turi priimti sprendimą arba įvykdyti pavedimą, kurie susiję ir su jo privačiais interesais (Įstatymo 2 straipsnio 2 dalis). Tokį konfliktą sukelia deklaruojančiojo asmens ar jam artimų asmenų, nurodytų Įstatymo 2 straipsnio 1 dalyje, turimi privatūs interesai (Įstatymo 2 straipsnio 3 dalis).
Deklaruojantis asmuo apie Įstatymo 11 straipsnio 1 dalyje nurodytus atvejus, prieš atlikdamas tarnybines pareigas arba pradėjęs jas atlikti, privalo informuoti institucijos ar įstaigos vadovą ar jo įgaliotą asmenį.
Kai deklaruojantis asmuo yra institucijos ar įstaigos vadovas, – šį vadovą į pareigas priimantį ar skiriantį subjektą ir asmenis, kurie kartu atlieka tarnybines pareigas. Bei pareikšti apie nusišalinimą, ir jokia forma nedalyvauti toliau atliekant tarnybines pareigas (Įstatymo 11 straipsnio 2 dalis).
Deklaruojantis asmuo privalo vykdyti VTEK, institucijos ar įstaigos vadovo ar jo įgalioto asmens rašytines išankstines rekomendacijas, nuo kokių tarnybinių pareigų atlikimo jis privalo nusišalinti. Šios rekomendacijos, remiantis deklaracijomis, Interesų konfliktų rizikos valdymo informacinės sistemos duomenimis arba asmens prašymu, yra sudaromos dėl konkrečios situacijos (Įstatymo 11 straipsnio 5 dalis).
Komisija pažymi, kad jeigu savivaldybės tarybos nariams tam tikras klausimas galimai kelia interesų konfliktą, vadovaujantis VTEK patvirtintais nusišalinimo nepriėmimo kriterijais, gali būti nepriimami tarybos narių nusišalinimai. Tuomet po nusišalinimo nepriėmimo tarybos narys, šio konkretaus sprendimo apimtyje, gali teikti siūlymus ir pastabas.
Atkreiptinas dėmesys, jog nusišalinimo klausimas buvo išspręstas tam konkrečiam atvejui, ir jei tarybos nariai inicijuoja su tam tikru klausimu susijusius sprendimo pakeitimus, tokiu atveju nusišalinimo klausimai, atsižvelgiant į tarybos narių interesus, turi būti sprendžiami iš naujo.
Savivaldybėse daugelis tarybos narių valdo žemės sklypus, todėl priimant su žeme susijusius sprendimus, tarybos nariai patenka į interesų konflikto situaciją. Todėl siekiant valdyti interesų konfliktų rizikas rekomenduotina, kad savivaldybės tarybos etikos komisija, įvertintų tarybos narių privačius interesus. Nustatytų ir įvertintų galinčias kilti interesų derinimo rizikas bei imtųsi prevencinių priemonių šioms rizikoms suvaldyti. Pateikiant jiems išankstines rekomendacijas nuo kokių tarnybinių pareigų atlikimo šie asmenys privalo nusišalinti.
Rengiant rašytines išankstines rekomendacijas savivaldybės tarybos etikos komisija galėtų įvertinti svarbias aplinkybes. Bei vertinti, kurie tarybos nariai turėtų nusišalinti nuo sprendimų, susijusių su nekilnojamojo turto (žemės sklypų) klausimais.
Komisija pastebi, kad rašytinės išankstinės rekomendacijos sudaromos konkrečiam deklaruojančiam asmeniui, konkrečioms situacijoms, nuo kurių tas asmuo turi nusišalinti.
Komisija deklaruojančių asmenų elgesį vertina individualiai, nustato konkrečias asmenų veiklos aplinkybes ir tiria jų veiksmus. Teikiama nuomonė tik dėl bendrųjų Įstatymo nuostatų įgyvendinimo.