Klausimas

Pareiškėjas nurodo, kad 2024 m. dalyvavo nagrinėjant tuometinio biudžetinės įstaigos vadovo 2023 metų tarnybinės veiklos vertinimo objektyvumo ir pagrįstumo nustatymo procedūrose. 

 Lietuvos Respublikos valstybės tarnybos įstatyme nustatyta, kad valstybės tarnautojas, nesutinkantis su pateiktu tarnybinės veiklos vertinimu, gali kreiptis į valstybės tarnautoją į pareigas priimantį asmenį. Ir prašydamas įvertinti tarnybinės veiklos vertinimo objektyvumą.  

Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2024 m. kovo 6 d. nutarimo Nr. 165 „Dėl įgaliojimų suteikimo“ Vyriausybė įgaliojo Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos kanclerį nagrinėti Vyriausybės įstaigų vadovų prašymus dėl tarnybinės veiklos vertinimo objektyvumo bei atlikti tarnybinės veiklos vertinimo objektyvumo įvertinimą.  

Vadovaudamasi minėtais teisiniais pagrindais, 2024 m. kovo mėnesį pareiškėjas nagrinėjo biudžetinės įstaigos direktoriaus prašymą ir atliko jo tarnybinės veiklos vertinimo objektyvumo ir pagrįstumo vertinimą. Ar tarnautojas gali įsidarbinti anksčiau vertintino vadovo biudžetinėje įstaigoje?

Atsakymas

Lietuvos Respublikos viešųjų ir privačių interesų derinimo įstatymo (toliau – Įstatymas) IV skirsnyje išdėstyti apribojimai pasibaigus tarnybai. Įstatymo 15 straipsnyje numatomi apribojimai įsidarbinti po to, kai asmuo nustoja eiti Įstatymo 2 straipsnio 5 dalyje nurodytas pareigas.

Jeigu asmuo per paskutinius vienus darbo metus tiesiogiai rengė, svarstė ar priėmė sprendimus, susijusius su juridinio asmens veiklos priežiūra ar kontrole. Arba sprendimus, kuriais šiam juridiniam asmeniui buvo skirta lėšų iš Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto. Baigęs eiti atitinkamas pareigas, vienerius metus negali eiti pareigų Įstatymo 15 straipsnyje įvardytame juridiniame asmenyje, jeigu kituose įstatymuose nenustatyta kitaip. 

VTEK konkrečiais atvejais, gavusi asmens prašymą, atsižvelgdama į Įstatymo 3 straipsnio 1 dalyje nustatytas deklaruojančių asmenų pareigas, įvertinusi prašymą pateikusio asmens nurodytas aplinkybes, savo pačios surinktus dokumentus, gali priimti sprendimą dėl Įstatymo nustatyto apribojimo taikymo išimčių. Jeigu tai neprieštarauja šio įstatymo paskirčiai ir kitiems tarnybinės etikos ir elgesio normas reglamentuojantiems teisės aktams (Įstatymo 18 straipsnio 1 dalis). 

Aptariamu atveju, Įstatymo 15 straipsnyje nurodyti apribojimai dirbti pareiškėjui nėra taikomi. 

Veiksmai, nagrinėjant tuometinio biudžetinės įstaigos vadovo prašymą ir vertinant jo 2023 metų tarnybinės veiklos vertinimo objektyvumą bei pagrįstumą, negali būti tapatinami su įvardytaisiais Įstatymo 15 straipsnyje.

Įstaigos vadovo tarnybinės veiklos vertinimo tikslas – nustatyta tvarka įvertinti jo kompetenciją ir pasiektus rezultatus įgyvendinant susitarimą dėl pagrindinių kadencijos laikotarpio ir (ar) tam tikrų jo etapų veiklos tikslų ir rezultatų (Lietuvos Respublikos valstybės tarnybos įstatymo 18 straipsnio 2 dalis). Toks vertinimas grindžiamas pagrindiniais valstybės tarnautojų veiklos ir tarnybinės etikos principais. Valstybės tarnautojų tarnybinės veiklos vertinimo procedūros siejamos su asmenine valstybės tarnautojų karjera, atsakomybe, socialinėmis bei kitomis garantijomis ir nėra laikytinos juridinio asmens veiklos priežiūros ar kontrolės dalimi, taip pat nėra nukreiptos į šiam juridiniam asmeniui skiriamą finansavimą.  

Tarnybinės veiklos vertinimo objektyvumo nustatymas neriboja asmens galimybių dalyvauti vadovo atrankoje ir šioje įstaigoje įsidarbinti. 

Komisija nėra įgaliota teikti oficialų teisės aktų aiškinimą, todėl dėstoma Komisijos nuomonė teismams, valstybės ar savivaldybių institucijoms ir įstaigoms, fiziniams ar juridiniams asmenims nėra privaloma.

  Sužinoti daugiau