Klausimas

Biudžetinėje įstaigoje dirba du artimais giminystės ryšiais susiję darbuotojai – karjeros valstybės tarnautojai. Pirmasis – skyriaus patarėjas (turintis pavaldžių darbuotojų) ir atitinkamo skyriaus vyresnioji veterinarijos gydytoja, pagal pareigybės aprašymą tiesiogiai pavaldi šio skyriaus patarėjui. Skyriaus patarėjui buvo pavesta papildomai vykdyti skyriaus vedėjo pareigybės aprašyme nustatytas funkcijas. 

 Prašoma VTEK nuomonės, rekomendacijų šiais klausimais:

Ar deklaruojantis asmuo, skyriaus patarėjas (vedėjas), esant tokioms aplinkybėms, gali toliau vykdyti vedėjo pareigybės aprašyme nustatytas funkcijas? 

Ar deklaruojantis asmuo, esant tokioms aplinkybėms, galėtų būti paskirtas ateityje į skyriaus vedėjo pareigas?

Teisės nuostatos

Siekiant šių tikslų Įstatyme numatyta deklaruojančio asmens pareiga vengti interesų konflikto. Atsižvelgiant į tai, Įstatymo 11 straipsnio 1 ir 2 dalyse yra įtvirtintos šios deklaruojančio asmens elgesio taisyklės.   

1) draudimas dalyvauti rengiant, svarstant ar priimant sprendimus arba kitaip juos paveikti ar bandyti paveikti, arba atlikti kitas tarnybines pareigas, jeigu atliekamos tarnybinės pareigos yra susijusios su jo privačiais interesais.   

2) pareiga informuoti institucijos ar įstaigos vadovą ar jo įgaliotą asmenį arba kitą į pareigas priimantį ar skiriantį subjektą, arba kolegialią valstybės ar savivaldybių instituciją (kai deklaruojantis asmuo yra kolegialios valstybės ar savivaldybių institucijos narys) ir asmenis, kurie kartu atlieka tarnybines pareigas, ir pareikšti apie nusišalinimą.   

3) draudimas bet kokia forma dalyvauti toliau atliekant tarnybines pareigas.    

Šios taisyklės deklaruojančiajam asmeniui tampa privalomos ir turi būti vykdomos tais atvejais, kai atsiranda situacija, atitinkanti interesų konflikto, kylančio tarp privačių ir viešųjų interesų, kriterijus. Šie kriterijai yra nustatyti Įstatymo 2 straipsnio 2, 3 dalyse. Interesų konfliktas – situacija, kai deklaruojantis asmuo, atlikdamas tarnybines pareigas, turi priimti sprendimą arba įvykdyti pavedimą, kurie susiję ir su privačiais interesais.   

Pagal Valstybės tarnybos įstatymą į valstybės tarnautoją pareigas negali būti priimtas asmuo, kurio sutuoktinis eina valstybės tarnautojo pareigas valstybės institucijoje. Taip pat jeigu jie pagal pareigas būtų susiję tiesioginio pavaldumo santykiais. 

Atsakymas

Vadovaujantis Įstatymo nuostatomis, struktūrinio padalinio vedėjas negali spręsti klausimų, tiesiogiai susijusių su skyriuje dirbančio artimo asmens privačiais interesais. Pavyzdžiui, tarnybinės veiklos vertinimu, skatinimu, darbo užmokesčiu, atliktų užduočių vertinimu ar kontrole ir kt.   

Pagal Įstatymo 22 straipsnio 1 dalies 2 punktą, kaip deklaruojantys asmenys laikosi Įstatymo, kontroliuoja ir institucijų vadovai arba jų įgalioti asmenys. Institucijos atsakingas asmuo, turi įvertinti tame pačiame skyriuje dirbančių artimų asmenų darbo sritis, jų turimus privačius interesus. Atsakingas asmuo gali tiksliai nustatyti interesų derinimo grėsmes bei imtis prevencinių priemonių joms suvaldyti. Idealiu atveju, siūlytina viename skyriuje neįdarbinti artimų asmenų. Jeigu nėra galimybės perkelti darbuotojų, susietų artimais ryšiais, į skirtingus skyrius, interesų konfliktas galėtų būti suvaldytas žemiau nurodytais būdais.

  1. Asmuo, prieš atlikdamas tarnybines pareigas, informuoja institucijos vadovą, arba kolegialią valstybės instituciją ir asmenis, kurie kartu atlieka tarnybines pareigas. Bei pareiškia apie nusišalinimą ir jokia forma nedalyvauja toliau atliekant tarnybines pareigas; 
  2. Įstaigos vadovas pateikia išankstines rašytines rekomendacijas, nuo kokių tarnybinių pareigų atlikimo tarnautojas privalo nusišalinti (Įstatymo 11 straipsnio 5 dalis); 
  3. Įstaigos vadovas, įvertinęs interesų konflikto grėsmę, gali nušalinti tarnautoją nuo dalyvavimo rengiant sprendimus, tiesiogiai susijusius su interesų konfliktą keliančiomis aplinkybėmis. (Įstatymo 11 straipsnio 6 dalis); 
  4. Įstaigos vadovas arba jo įgaliotas asmuo, vadovaudamasis VTEK nustatytais kriterijais, motyvuotu rašytiniu sprendimu gali nepriimti asmens pareikšto nusišalinimo ir įpareigoti jį toliau atlikti tarnybines pareigas. 

VTEK pastebi, jeigu dėl minėtųjų interesų konflikto valdymo priemonių taikymo asmuo nebegalėtų tinkamai atlikti tarnybinių pareigų (pavyzdžiui, tektų apskritai nusišalinti nuo savo tiesioginių ir kasdienių funkcijų vykdymo), siūlytina spręsti atsisakymo eiti konkrečias pareigas klausimą. 

Komisija nėra įgaliota teikti oficialų teisės aktų aiškinimą, todėl dėstoma Komisijos nuomonė teismams, valstybės ar savivaldybių institucijoms ir įstaigoms, fiziniams ar juridiniams asmenims nėra privaloma.

 Sužinokite daugiau