Klausimas

Departamentas prie ministerijos ketina sudaryti autorinę kūrinio užsakymo sutartį dėl knygos sukūrimo su penkiais autoriais, vienas jų – departamento darbuotojas. Nurodoma, kad sutarties projekte numatytas fiksuotas autorinio atlygio dydis kiekvienam autoriui atskirai.  

Prašoma suteikti konsultaciją dėl departamento ketinimo sudaryti autorinę sutartį su savo darbuotoju atitikties Įstatymo nuostatoms. Prašoma pasidalinti Komisijos arba teismų praktika nagrinėjant panašaus pobūdžio situacijas. 

Atsakymas

Įstatymas interesų konfliktą sieja su galimybe einant pareigas valstybinėje tarnyboje priimti sprendimus, kuriems daro įtaką ar kurie sietini su privačiais interesais.  

Teismas yra nurodęs, jog pripažįstant, kad valstybėje tarnyboje dirbantis asmuo veikė interesų konflikto situacijoje, reikia aiškiai nurodyti, kokios faktinės aplinkybės patvirtina asmens turėtą suinteresuotumą. Be to, šių aplinkybių vertinimas negali būti grindžiamas prielaidomis ir mažai tikėtinomis hipotetinėmis išvadomis ir spėliojimais apie valstybės tarnautojo galimai turėtą ar ateityje turėsimą suinteresuotumą. (2013 m. liepos 18 d. Lietuvos vyriausiojo administracinio teismo nutartis administracinėje byloje Nr. A556-1533/2013). 

Aplinkybė, kad departamentas  įsigys knygos sukūrimo paslaugas iš autorių kolektyvo, įskaitant ir vieno departamento darbuotojo, savaime nevertintina kaip interesų konfliktas ir Įstatymui neprieštarauja. Pažymėtina, kad vadovaujantis Įstatymo nuostatomis, interesų konflikto situacija gali kilti tik organizacijos darbuotojui, bet ne pačiai organizacijai.

Svarbu įvertinti, ar darbuotojas (su kuriuo sudaroma sutartis), atlikdamas pareigas turėtų galimybę dalyvauti rengiant sprendimus, susijusius su knygos sukūrimo užsakymu. 

Interesų konfliktą departamento darbuotojui autorinės sutarties sudarymas gali kelti tuo atveju, jeigu departamento darbuotojas.

1) Inicijuotų arba dalyvautų knygos sukūrimo paslaugų pirkimų procedūrose, pasinaudotų tarnybine padėtimi ar statusu siekiant, kad autorinė sutartis būtų sudaryta su juo.

2) Dalyvautų rengiant sprendimus, susijusius su autorinės sutarties sudarymu (pvz. vykdydamas jam paskirtas funkcijas turėtų rengti ar pasirašyti sutartį su savimi pačiu).

3) Dalyvautų rengiant, svarstant ar priimant sprendimus, susijusius su šios autorinės sutarties vykdymo eiga ar kontrole (pvz. vykdydamas jam priskirtas tarnybines funkcijas AOTD vardu turėtų priimti atliktą autorinį kurinį). 

Vykdydamas Įstatyme nustatytus reikalavimus, prieš atlikdamas tarnybines pareigas, darbuotojas privalėtų informuoti institucijos vadovą (įgaliotą asmenį) ir asmenis, kurie kartu atlieka tarnybines pareigas ir pareikšti apie nusišalinimą. Bei jokia forma nedalyvauti toliau atliekant tarnybines pareigas su šios autorinės sutarties sudarymu. 

Paklausime nėra nurodytos konkrečios departamento darbuotojo pareigos arba kitų asmenų, dalyvaujančių kūrinio sukūrimo pirkimo procese, tarnybinis santykis su juo. Atsižvelgiant į tai Komisija atkreipia dėmesį į riziką, jog interesų konfliktas šioje situacijoje gali kilti kitiems departamento darbuotojams. Jeigu jie yra tiesiogiai pavaldūs minėtam departamento darbuotojui. Tokiu atveju jie taip pat turėtų nusišalinti ir nedalyvauti kūrinio atlikimo paslaugų bei autorinės sutarties su savo tiesioginiu vadovu pasirašymo procedūrose. 

Komisija nėra įgaliota teikti oficialų teisės aktų aiškinimą. Todėl dėstoma Komisijos nuomonė teismams, valstybės ar savivaldybių institucijoms ir įstaigoms, fiziniams ar juridiniams asmenims nėra privaloma.

  Sužinoti daugiau