Klausimas

Bendrovė, atsižvelgiant į jos veiklos specifiką, dalyvauja nacionalinių ir tarptautinių organizacijų bei asociacijų veikloje. Esama situacijų, kai šių organizacijų veikloje individualios (fizinio asmens) narystės pagrindu dėl turimų eksperto žinių tam tikroje srityje dalyvauja ir Bendrovės darbuotai.

Ši narystė gali būti siejama ir su papildomomis pajamomis, darbuotojų gaunamomis už paskaitų skaitymą organizacijoje, organizacijos mokymų organizavimą ir pan. Bendrovės darbuotojai dažniausiai dalyvauja tose organizacijose, kurių veikla yra susieta su Bendrovėje vykdomomis funkcijomis. Pasitaiko atvejų, kai šiems darbuotojams tenka spręsti klausimus, susijusius su organizacijomis, kurių veikloje jie dalyvauja, – inicijuoti pirkimus dėl savo ar kitų darbuotojų dalyvavimo organizacijų mokymuose, vizuoti sąskaitas, pasirašinėti sutartis dėl Bendrovės įstojimo į tokias organizacijas ir pan.

Prašoma pateikti nuomonę, ar aukščiau išdėstytos situacijos keltų darbuotojams interesų konfliktą Viešųjų ir privačių interesų derinimo įstatymo prasme. Ir, jei taip, nuo kokių veiksmų jie privalėtų nusišalinti, o kuriuos galėtų atlikti.

Atsakymas

Komisijos nuomone, jeigu Bendrovės darbuotojams, kuriems taikomos Įstatymo 11 straipsnio nuostatos, tektų spręsti klausimus, susijusius su organizacijomis, kurių veikloje jie dalyvauja kaip privatūs fiziniai asmenys, jiems, vadovaujantis Įstatymo 11 straipsnio 2 dalyje nustatyta tvarka, atsirastų pareiga nusišalinti nuo tarnybinių pareigų Bendrovėje vykdymo, jeigu jos būtų susijusios su šiais konkrečiais jų turtiniais ar neturtiniais interesais tokiose organizacijose (darbo sąlygomis, galimu atlygiu, statusu, karjeros galimybėmis ar pan.).

Kai Bendrovės darbuotojai turi ar gali spręsti klausimus, susijusius su organizacijomis, kurių veikloje jie dalyvauja, rekomenduotina atlikti interesų konflikto rizikos analizę, t. y. įvertinus tokių darbuotojų funkcijas, jų pobūdį bei turimus privačius interesus, rekomenduotina jiems pateikti išankstines rašytines rekomendacijas dėl interesų konflikto rizikos valdymo esant konkrečioms situacijoms. Savo ruožtu, vadovaujantis Įstatymo 11 straipsnio 5 dalies nuostata, deklaruojantis asmuo „privalo vykdyti VTEK, institucijos ar įstaigos vadovo ar jo įgalioto asmens rašytines išankstines rekomendacijas, nuo kokių tarnybinių pareigų atlikimo jis privalo nusišalinti <…>“.

Taip pat primename, kad Įstatymo 12 straipsnio 2 dalyje nustatyta, kad valstybinėje tarnyboje dirbantis asmuo neturi teisės atstovauti fiziniams ar juridiniams asmenims ir ginti jų interesų institucijoje ar įstaigoje, kurioje jis dirba, o jei įstaiga, kurioje jis dirba, priklauso įstaigų sistemai, – bet kurioje tos įstaigų sistemos įstaigoje. Atkreiptinas dėmesys, kad užsiimant papildoma veikla reikia laikytis ir Įstatymo 3 straipsnio 1 dalyje nustatytų pareigų: nesinaudoti viešai neskelbiama tarnybine informacija ne tarnybinei veiklai (5 punktas).

Komisija nėra įgaliota teikti oficialų teisės aktų aiškinimą, todėl dėstoma Komisijos nuomonė teismams, valstybės ar savivaldybių institucijoms ir įstaigoms, fiziniams ar juridiniams asmenims nėra privaloma.

 Sužinokite daugiau