Klausimas

Tarnybinėje veikloje einant politinio (asmeninio) pasitikėjimo valstybės tarnautojo pareigas interesų konflikto rizikas gali sukurti tarnautojo privatūs interesai.

Pagrindinės rizikos siejamos su šiomis aplinkybėmis:

  • buvęs viešosios įstaigos vadovas;
  • artimų asmenų pareigos Lietuvos nacionalinės sveikatos sistemos valstybės bei savivaldybių asmens sveikatos priežiūros viešosiose įstaigose (toliau – LNSS viešosios įstaigos), taip pat kitose sveikatos priežiūros įstaigose;
  • artimų asmenų ryšiai su LNSS viešųjų įstaigų skelbiamuose pirkimuose dalyvaujančiais subjektais.

Nuo kurių sprendimų, einant dabartines politinio (asmeninio) pasitikėjimo valstybės tarnautojo (toliau – tarnautojas) pareigas, reikia nusišalinti?

Atsakymas

Remdamasi aktualiais duomenimis, VTEK aukšto intensyvumo interesų konflikto rizikų einant dabartines asmeninio politiko pasitikėjimo pareigas tarnybinėje veikloje nenustatė, todėl išankstinių rašytinių rekomendacijų dėl konkrečios situacijos valdymo neteikia. Tačiau, atkreipia dėmesį į tam tikras jo vykdomų tarnybinių funkcijų sąsajas su privačiais interesais, kurios suponuotų žemo ir vidutinio pobūdžio interesų konflikto rizikas:

Atliekant tarnautojo sveikatos klausimais pareigas:
  • dalyvavimas strateginių projektų valdymo, priežiūros, įgyvendinimo, vertinimo ir kitose procedūrose, taip pat veikloje, susijusioje su LNSS įstaigų steigimu, reorganizavimu, likvidavimu, veikla, jos valstybinio reguliavimo pagrindais, kontrole, valdymu ir finansavimu;
  • dalyvavimas, įgyvendinant Vyriausybės programos nuostatas ir inicijuojant Vyriausybės programoje numatytas reformas (sveikatos apsaugos sistemos lygmeniu);
  • veikla darbo grupėje Devynioliktosios Vyriausybės programos nuostatų įgyvendinimo plano projektui rengti (Sveikatos apsaugos ministrui pavestose valdymo srityse).

Esant tiesioginio ir akivaizdaus interesų konflikto požymių, siūlytina vadovautis aukščiausiais skaidraus elgesio standartais ir, siekiant išvengti galimų reputacinių rizikų, teikti nusišalinimą (darbo grupėse, komitetuose, komisijose) bei nedalyvauti tolesnėse sprendimų priėmimo procedūrose.

Atliekant viešosios įstaigos direktoriaus pareigas:

Artimų asmenų ryšiai su asociacija, be kita ko, siejami su privačiu paties tarnautojo interesu ir gali tapti interesų konflikto jo tarnybinėje veikloje rizikos veiksniu. Šį teiginį patvirtina aplinkybė, kad 2022 m. – 2024 m. laikotarpiu minėtoji asociacija teikė atitinkamos vertės mokymų-seminarų paslaugas jo vadovaujamai viešajai įstaiga.

Atkreiptinas dėmesys, kad tarnautojo dalyvavimas pirkimo, įskaitant paskesnių etapų (pvz., sandorio sudarymo, apmokėjimo už paslaugas ir pan.) procedūrose, reikštų jo privačiais interesais paremtas veikas ir sukurtų Interesų derinimo įstatyme pateiktą interesų konflikto apibrėžtį atitinkančią situaciją (Interesų derinimo įstatymo 2 straipsnio 4 dalis). Todėl, siūlytina įvertinti galimas rizikas ir procesus, kuriuose tokios rizikos gali atsirasti, bei priimti atitinkamus sprendimus dėl jų šalinimo.

Pabrėžtina, kad Komisija teikia nuomonę tik dėl bendrųjų Įstatymo nuostatų įgyvendinimo. Konkretūs deklaruojančių asmenų privatūs interesai ar jų veiklos aplinkybės nustatomi atlikus atitinkamą individualų vertinimą (tyrimą). Teikdama šią nuomonę, Komisija vadovaujasi tik pateiktu situacijos aprašymu ir papildomų faktinių duomenų nerenka bei netikrina, todėl jokios kitos aplinkybės jai nėra žinomos. Dėl to pateikta nuomonė yra rekomendacinio pobūdžio ir gali kisti, jeigu paaiškėtų kitos, VTEK žinion nepateiktos aplinkybės. 

Komisija nėra įgaliota teikti oficialų teisės aktų aiškinimą, todėl dėstoma Komisijos nuomonė teismams, valstybės ar savivaldybių institucijoms ir įstaigoms, fiziniams ar juridiniams asmenims nėra privaloma.

 Sužinokite daugiau