Klausimas
Ar pagal Įstatymo nuostatas tarnautojas turi teisę dirbti ministerijai pavaldžiose valstybės valdomose įmonėse/bendrovėse ir viešosiose įstaigose:
1) kuriose ministro įsakymu tarnautojui buvo pavesta koordinuoti ir (arba) kontroliuoti atitinkamų ministrui pavestose valdymo srityse veikiančių įstaigų, įmonių ir bendrovių veiklą;
2) kurių veiklos tarnautojas nekoordinavo ir nekontroliavo.
Nurodoma kad įmonių valdymo organuose tarnautojas nedalyvavo ir nedalyvauja, sprendimų dėl finansavimo skyrimo iš valstybės biudžeto ir ES fondų nepriėmė.
Atsakymas
Atkreiptinas dėmesys, kad Įstatymo 15 straipsnyje nustatyta, jog asmuo turi tiesiogiai dalyvauti rengiant, svarstant ar priimant šiame straipsnyje nurodytus sprendimus. Nurodoma aplinkybė, kad tarnautojui buvo pavesta koordinuoti ir (arba) kontroliuoti tam tikrų įstaigų, įmonių ir bendrovių veiklą, savaime nereiškia, jog draudimas įsidarbinti šiuose juridiniuose asmenyse yra taikomas. Aplinkybė, kad asmuo turi galimybę rengti ar priimti Įstatymo 15 straipsnyje išvardintus sprendimus, nėra reikšminga šio straipsnio nuostatų kontekste. Vienerių metų „atšalimo“ laikotarpis taikomas asmeniui, kuris ne galėjo ar turėjo teisę dalyvauti, bet dalyvavo rengiant ar priimant sprendimus.
Įstatymo 15 straipsnyje nustatytas draudimas įsidarbinti juridiniuose asmenyse, kurių veiklos tarnautojams nebuvo pavesta koordinuoti ar kontroliuoti, būtų taikomas, jeigu tarnautojas dalyvavo priimant atitinkamus šiame straipsnyje nurodytus sprendimus jų atžvilgiu. Kaip ir minėta, pagal Įstatymo 15 straipsnį, turi būti nustatytas faktinis asmens dalyvavimas sprendimų priėmime.
Svarbu įsidėmėti, kad įsidarbinimo apribojimas taikomas ne vien tik asmenims, kurie priima galutinį sprendimą, bet ir asmenims, kurie tokius sprendimus rengia, vizuoja ar dalyvauja juos svarstant.
Klausimas
Kokias veiklas apima Įstatymo 15 straipsnyje nurodyta veiklos priežiūra ir kontrolė, ir ar politikos formavimo funkcija (dalyvavimas teisės aktų projektų rengime) atitinkamoje srityje, kurioje veikia įmonė, yra laikytina įmonės veiklos priežiūra ir kontrole.
Atsakymas
Komisijos nuomone, Įstatymo 15 straipsnyje nurodyti sprendimai turi būti tiesiogiai ir akivaizdžiai susiję su konkrečiu juridiniu asmeniu. Todėl, jeigu priimamas sprendimas yra bendro pobūdžio ir negalėtų būti siejamas su konkrečiu juridiniu asmeniu, t. y. taikomas visoms tam tikroje srityje veikiančioms įmonėms, manytina, jis neatitiktų Įstatymo 15 nustatytų sąlygų.
Pažymėtina, kad Įstatyme nėra nustatyti kriterijai, kokie sprendimai yra laikomi susijusiais su juridinio asmens veiklos priežiūra ar kontrole. Komisija, spręsdama dėl Įstatymo 15 straipsnio taikymo, kiekvieną sprendimo turinį vertina individualiai, pagal nustatytas konkrečias faktines aplinkybes.
Jeigu planuojama įsidarbinti juridiniame asmenyje, kurio atžvilgiu tarnautojas priėmė sprendimus ir kurie galbūt sietini su šio juridinio asmens veiklos priežiūra ar kontrole, Komisija siūlo tarnautojui, vadovaujantis Įstatymo 18 straipsnio 1 dalimi, kreiptis dėl Įstatymo 15 straipsnyje nustatyto apribojimo išimties taikymo. Komisija pasisakys, ar jie atitinka Įstatymo 15 straipsnyje nustatytas sąlygas bei ar yra pagrindas taikyti apribojimo išimtį.
Paminėtina, kad įsidarbinti juridiniame asmenyje, jeigu buvo kreiptasi į Komisiją dėl išimties taikymo, reiktų tik po to, kai Komisija priimtų tarnautojui palankų sprendimą dėl išimties taikymo.
Klausimas
Kokie apribojimai dirbti taikomi ministro valdymo srityje veikiančiose įmonėse/bendrovėse/viešosiose įstaigose.
Atsakymas
Apribojimas vienerius metus įsidarbinti juridiniuose asmenyse taikomas, jeigu per paskutinius vienerius metus juridinių asmenų atžvilgiu rengė ar priėmė Įstatymo 15 straipsnyje nurodytus sprendimus.
Komisija nėra įgaliota teikti oficialų teisės aktų aiškinimą, todėl dėstoma Komisijos nuomonė teismams, valstybės ar savivaldybių institucijoms ir įstaigoms, fiziniams ar juridiniams asmenims nėra privaloma.