Klausimas

Nurodoma, kad į ministro politinio (asmeninio) pasitikėjimo valstybės tarnautojo kuruoti statybos ir būsto politikos formavimo sritį paskirtas asmuo turi mažąją bendriją (veikla – paskolų tarpininkavimas) ir individualią veiklą (nekilnojamojo turto brokerio paslaugos). Pažymima, jo verslo klientas – statybų sektoriuje veikianti įmonė, kuri neapima reikšmingos sektoriaus dalies. Pažymite, jog ministro politinio (asmeninio) pasitikėjimo valstybės tarnautojo sprendimų, tiesiogiai susijusių konkrečiai su tuo verslo klientu, tikimybė nėra didelė, bet sprendimai, kurie lies visus statybos sektoriuje veikiančius subjektus – realūs ir jų bus. 

Ar tinkamai bus suvaldyta galimo interesų konflikto rizika, jei ministro politinio (asmeninio) pasitikėjimo valstybės tarnautojas nusišalins nuo interesų konfliktą keliančių sprendimų (jei tokių pasitaikytų), susijusių su jo individualia veikla, ir sustabdys savo mažosios bendrijos (toliau – ir MB) veiklą; ar jis privalėtų sustabdyti tiek individualią, tiek MB veiklą ar jų apskritai atsisakyti; ar reikia Įstatymo 6 straipsnio 2 dalies 3 punkto pagrindu valstybės tarnautojui privačių interesų deklaracijoje nurodyti ryšį su verslo klientu, turimą arba turėtą dėl individualios veiklos ar MB sandorių. 

Atsakymas

Komisija valstybinėje tarnyboje dirbančių asmenų elgesį kiekvienu konkrečiu atveju vertina individualiai. Nustato konkrečias asmenų veiklos aplinkybes ir detaliai tiria jų veiksmus. Kiekvienu konkrečiu atveju siekiant atsakyti, ar nėra pažeidžiami Įstatyme nustatyti apribojimai, būtina atsižvelgti į reikšmingas atskiros situacijos aplinkybes, kurios gali būti įvertintos tik VTEK atliekamo tyrimo metu.   

Vertinant, ar deklaruojančiam asmeniui atliekant tarnybines pareigas kyla interesų konflikto situacija ir atsiranda pareiga nusišalinti nuo dalyvavimo rengiant, svarstant ar priimant sprendimą, galintį sukelti viešųjų ir jo privačių interesų konfliktą, būtina įvertinti: ar privačius interesus deklaruojančio asmens veiksmai atliekant tarnybines pareigas ar vykdant tarnybinį pavedimą yra tiesiogiai veikiami jo privataus intereso.  

Įstatyme nėra įtvirtinto draudimo privačius interesus deklaruojančiam asmeniui turėti ar vadovauti savo individualiam verslui (mažoji bendrija, individuali veikla ar kt.). Tačiau įvertinant tai, kad valstybės tarnautojo vykdyta veikla susijusi su tarnautojui priskirta kuruoti statybos ir būsto politikos formavimo sritimi, dėl jo veiksmų visuomenei neturi kilti nė menkiausių abejonių, rekomenduotina pašalinti visus rizikos veiksnius, galinčius interesų konflikto situaciją sukurti. Todėl Komisijos nuomone, tarnautojas turėtų nevykdyti privačios veiklos statybų, būstų srityje, kol eina šias pareigas. 

Pabrėžtina, kad tarnautojo buvę verslo klientai, su kuriais yra pasibaigę visi teisiniai – finansiniai santykiai, nėra savaime interesų konfliktą kelianti priežastis einant tarnautojo pareigas. Tačiau, Komisijos nuomone, tarnautojo dalyvavimas rengiant, svarstant ar priimant sprendimus, susijusius su buvusiais privačios veiklos klientais (statybų, būstų srityje), nepraėjus 12 mėnesių nuo sandorių su tokiais klientais pabaigos, galėtų tapti interesų konflikto priežastimi. VTEK rekomenduoja, tarnautojui deklaruoti ryšius su verslo klientais, jei šios veiklos dar nėra pasibaigusios, bei nusišalinti nuo klausimų svarstymo su šiais verslo klientais, jei tokių situacijų būtų. 

Komisija nėra įgaliota teikti oficialų teisės aktų aiškinimą, todėl dėstoma Komisijos nuomonė teismams, valstybės ar savivaldybių institucijoms ir įstaigoms, fiziniams ar juridiniams asmenims nėra privaloma.

Sužinokite daugiau