Atkreiptinas dėmesys, jog ši informacija yra aktuali ir Seimo nariams.
Situacija
Savivaldybės Kontrolės komiteto (toliau – Komitetas) posėdyje vienas iš Komiteto narių pateikė siūlymą į Kontrolės tarnybos 2025 m. planą įtraukti punktą, pagal kurį būtų atliktas 2015-2019 metų tarybos kadencijos kanceliarinių lėšų naudojimo patikrinimas.
Dėl pateikto siūlymo prašymus nusišalinti pateikė 4 nariai iš 8 Komiteto narių, nusišalinimai balsų dauguma buvo priimti. Klausimas dėl nusišalinimų nepriėmimo Komitete nebuvo nagrinėjamas. Nelikus kvorumo, klausimas dėl pateikto siūlymo liko neišspręstas.
Klausiama, ar Komiteto narių nusišalinimai galėjo būti nepriimti ir kokia to procedūra.
Atsakymas
Pagal Įstatymo 11 straipsnio 3 dalį institucijos ar įstaigos vadovas ar jo įgaliotas asmuo arba kitas į pareigas priimantis ar skiriantis subjektas, arba kolegiali valstybės ar savivaldybių institucija (kai deklaruojantis asmuo yra kolegialios valstybės ar savivaldybių institucijos narys), vadovaudamiesi VTEK nustatytais kriterijais, motyvuotu rašytiniu sprendimu gali nepriimti deklaruojančio asmens pareikšto nusišalinimo ir įpareigoti jį toliau atlikti tarnybines pareigas.
2023 m. gegužės 10 d. VTEK sprendimu Nr. KS-84 patvirtintos Rekomendacijas dėl savivaldybės tarybos narių nusišalinimo tvarkos (toliau – Rekomendacijos). Pagal Rekomendacijų 4.2 papunktį, tarybos nario pareikštas nusišalinimas gali būti motyvuotu sprendimu nepriimamas tik išskirtiniais atvejais, t. y. kai priėmus savivaldybės tarybos nario pareikštą nusišalinimą nebūtų įmanoma priimti sprendimo.
Rekomendacijose nurodyta ir tvarka, kuria reikia vadovautis, sprendžiant klausimą dėl nusišalinimo nepriėmimo. Situacijoje Komiteto narys, pareiškęs apie nusišalinimą, turi nedalyvauti svarstant klausimą dėl jo nusišalinimo priėmimo (nepriėmimo), išeiti iš posėdžių salės (patalpos) kurioje svarstomas klausimas ir (ar) balsuojama arba atsijungti nuo nuotoliu vykstančio posėdžio.
Pažymėtina, kad kiekvienas nusišalinimo priėmimo (nepriėmimo) atvejis turi būti svarstomas individualiai (atskirai), įvertinant visas pateiktas aplinkybes, galinčias lemti interesų konfliktą. Balsavimo rezultatai dėl kiekvieno pareikšto nusišalinimo priėmimo ar nepriėmimo pažymimi posėdžio protokole. Jeigu priimamas sprendimas nepriimti pareikšto nusišalinimo, jį pareiškęs Komiteto narys gali grįžti į posėdžių salę bei toliau dalyvauti sprendžiant atitinkamą klausimą.
Apie nusišalinimo nepriėmimą taip pat būtina paskelbti savivaldybės interneto svetainėje ir duomenis apie sprendimą nepriimti pareikšto nusišalinimo per 5 darbo dienas nuo sprendimo priėmimo dienos elektroninėmis priemonėmis pateikti VTEK jos nustatyta tvarka.
Komisija nėra įgaliota teikti oficialų teisės aktų aiškinimą, todėl dėstoma Komisijos nuomonė teismams, valstybės ar savivaldybių institucijoms ir įstaigoms, fiziniams ar juridiniams asmenims nėra privaloma.
Pažymėtina, kad ši informacija yra aktuali ir Seimo nariams.