Dėl pranešimų perdavimo etikos komisijoms

1. Vyriausiosios tarnybinės etikos įstatymo 18 straipsnio 1 dalies 2 punkto bei 23 straipsnio 1 dalies 8 punkto nuostatos reglamentuoja, kad VTEK turi teisę perduoti institucijos ar įstaigos, kurioje skundžiamas asmuo dirba, vadovui ar įstaigos vadovą į pareigas priimančiam ar skiriančiam subjektui arba kolegialiai valstybės ar savivaldybių institucijai atlikti tyrimą, kai yra pagrįstos informacijos apie galimą Viešųjų ir privačių interesų derinimo įstatymo (toliau –  Įstatymas), Valstybės politikų elgesio kodekso ar kito tarnybinę etiką ir elgesio normas reglamentuojančio teisės akto nuostatų nesilaikymą.

2. Pažymėtina, kad savivaldybių etikos komisijoms yra pavesta tirti ir priimti sprendimus dėl savivaldybių tarybos narių veiklos atitikties Vietos savivaldos įstatymo, Valstybės politikų elgesio kodekso, Įstatymo, savivaldybių tarybų veiklos reglamento, kitų teisės aktų, reglamentuojančių savivaldybės tarybos narių veiklą ir elgesį, nuostatoms.

3. Atlikus tokį tyrimą yra priimamas vienas iš Valstybės politikų elgesio kodekso 9 straipsnyje nurodytų sprendimų, o to paties kodekso 10 straipsnyje yra reglamentuota tokio sprendimo apskundimo tvarka. Ši funkcija turi viešojo administravimo (įstatymų ir administracinių sprendimų įgyvendinimo kontrolė) požymių, todėl ją atliekantis subjektas – savivaldybės tarybos etikos komisija, laikytina viešojo administravimo subjektu. VTEK nuomone, tai reiškia, kad savivaldybių tarybos etikos komisijos sprendimai turi atitikti administraciniams sprendimams keliamus reikalavimus.

Klausimas

Ar savivaldybės tarybos etikos komisija gali/turi nagrinėti pranešimą savivaldybės tarybos nario atžvilgiu, gautą iš VTEK, jeigu neįmanoma nustatyti pareiškėjo tapatybės ?

Atsakymas

Vadovaujantis Valstybės politikų elgesio kodekso 7 straipsnio 2 dalimi, savivaldybių tarybų etikos komisijos anoniminių skundų nenagrinėja.

Nagrinėjamuoju atveju, savivaldybės etikos komisijai perduotame pranešime yra nurodyti jį pateikusio asmens vardas, pavardė ir elektroninis paštas. Šie duomenys, yra pakankami pareiškėjo tapatybei nustatyti ir jo pateiktas skundas gali ir turėtų būti nagrinėjamas nustatyta tvarka.

Savivaldybės etikos komisija pranešimą pripažino anoniminiu, nes pareiškėjo nurodyti duomenys galimai yra išgalvoti. Dėl tyrimo pradėjimo/nepradėjimo savivaldybės etikos komisija nepasisakė, manytina, kad tyrimo dėl savivaldybės tarybos nario  ji nepradėjo (nepradės).

VTEK nuomone, savivaldybės etikos komisija netinkamai vykdė savo funkcijas, neužtikrino Įstatymo laikymosi priežiūros bei jos veiklą reglamentuojančių teisės aktų vykdymo.

Išsamus nagrinėjamo atvejo įvertinimas

1. Nagrinėjamuoju atveju savivaldybės etikos komisija gavusi:

  • iš VTEK perduotą pranešimą;
  • ir VTEK aiškiai suformuotą tyrimo dalyką;
  • pakankamą faktinį ir teisinį pagrindą tyrimui tarybos nario atžvilgiu pradėti – vadovavosi nuostata, jog anoniminiai skundai nenagrinėjami. Bei šio pranešimo nenagrinėjo. Sprendžiant iš VTEK pateiktos medžiagos, savivaldybės etikos komisija nedėjo pastangų įsitikinti šių duomenų tikrumu (pvz. nesusisiekė su pareiškėju). Atkreiptinas dėmesys, kad savivaldybės etikos komisija nepagrindė, kokių pranešimą pateikusio asmens duomenų trūksta, kad pranešimas būtų nagrinėjamas.

2. VTEK laikosi pozicijos, kad savivaldybės etikos komisija, esant poreikiui, gali kreiptis į Pranešimą pateikusį asmenį jo nurodytais kontaktais ir prašyti pašalinti trūkumus. Gavus trūkstamus duomenis savivaldybės etikos komisija, vadovaudamasi Valstybės politikų elgesio kodekso 7 straipsnio 2 dalimi, turėtų per 10 dienų priimti sprendimą dėl atitinkamo tyrimo pradėjimo (nepradėjimo).

3. Formaliai atsisakydama nagrinėti gautus pranešimus dėl nustatytų trūkumų, nesiimdama veiksmų, kad trūkumai būtų pašalinti, savivaldybės etikos komisijos nevykdo teisės aktais jai priskirtų funkcijų. Bei neapsaugo svarbaus teisinio gėrio – užtikrinti, kad priimant sprendimus pirmenybė būtų teikiama viešiesiems interesams, užkirsti kelią kilti interesų konfliktams. (Įstatymo 1 straipsnis, 22 straipsnio 1 dalies 4 punktas, Valstybės politikų elgesio kodekso 6 straipsnio 1 dalies 2 punktas).   

Komisija nėra įgaliota teikti oficialų teisės aktų aiškinimą, todėl dėstoma Komisijos nuomonė teismams, valstybės ar savivaldybių institucijoms ir įstaigoms, fiziniams ar juridiniams asmenims nėra privaloma.

 Sužinoti daugiau