Klausimas

Klausiama, ar savivaldybės tarybos Etikos komisijos visi posėdžiai turi būti tiesiogiai transliuojami ir skelbiami viešai, ar Etikos komisija, vadovaudamasi Valstybės politikų elgesio kodekso (toliau – ir Kodeksas) 7 straipsnio 4 dalies 4 punktu turi priimti sprendimą, kad šios komisijos posėdžiai, kurių metu kalbama apie atliekamą tyrimą, vertinama tyrimo metu surinkta informacija ir priimamas sprendimas, yra uždari ir netransliuoti šių posėdžių bei jų viešai neskelbti, o posėdžiai, kuriuose svarstomas klausimas dėl gauto pranešimo nagrinėjimo ir sprendimo dėl tyrimo pradėjimo priėmimo, turi būti tiesiogiai transliuojami. Taip pat pranešime nurodoma, kad VTEK posėdžiai tiesiogiai netransliuojami. 

Komisija nėra įgaliota teikti oficialų teisės aktų aiškinimą, todėl dėstoma Komisijos nuomonė teismams, valstybės ar savivaldybių institucijoms ir įstaigoms, fiziniams ar juridiniams asmenims nėra privaloma.

Atsakymas

Nors Vietos savivaldos įstatymas nustato, kad savivaldybių tarybų komisijų posėdžiai yra transliuojami  (ir tai reiškia, kad jie yra vieši), Etikos komisijai priskirtų funkcijų įgyvendinimą reglamentuoja Kodeksas, kuris, kaip specialus teisės aktas, nustato ir procesinius terminus, proceso dalyvių teises ir pareigas, tam tikras procedūras ir t.t. VTEK nuomone, atsižvelgiant į Etikos komisijos disponuojamos informacijos (medžiagos) ribotą prieinamumą ne Etikos komisijos nariams (t. y. baigus tyrimą susipažinti su tyrimo metu surinkta medžiaga turi teisę tik tiriamas valstybės politikas, o, kol vykdomas tyrimas ir jis nėra užbaigtas su jokia  informacija apie vykdomo tyrimo aplinkybes, su tyrimu susijusius asmenis, turimą medžiagą ir duomenis nėra teikiama), taip pat į Kodekse įtvirtintą nuostatą dėl valstybės politiko – tiriamojo asmens teisės dalyvauti Savivaldybės komisijos posėdžiuose (Kodekso 7 straipsnio 8 dalies 3 punktas, 11 dalis), Etikos komisijos posėdžiai dėl valstybės politikų elgesio tyrimų neturėtų būti vieši arba jie turi būti organizuojami taip, kad viešai transliuojamo posėdžio metu nebūtų aptariama tyrimo medžiaga ir aplinkybės, nors praktiškai tokia situacija gali būti sunkiai realizuojama. 

 Papildomai pažymėtina, kad, kol valstybės politiko elgesio tyrimas nėra pradėtas, o Etikos komisijos posėdyje yra svarstomas klausimas dėl gauto pranešimo (skundo) nagrinėjimo ir sprendimo dėl tyrimo pradėjimo (ne)priėmimo – toks posėdis galėtų būti viešas, tačiau, negali būti atskleisti pareiškėjo duomenys bei užtikrinta, kad, tvarkant jo asmens duomenis, būtų laikomasi kitų reikalavimų, nustatytų 2016 m. balandžio 27 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamente (ES) 2016/679 dėl fizinių asmenų apsaugos tvarkant asmens duomenis ir dėl laisvo tokių duomenų judėjimo ir kuriuo panaikinama Direktyva 95/46/EB (Bendrajame duomenų apsaugos reglamente). 

Nors Vietos savivaldos įstatyme neliko (nuo 2024-06-20) nuostatos dėl savivaldybių Etikos komisijos posėdžių garso ir vaizdo įrašų bei jų transliavimo draudimo, tačiau VTEK siūlo Etikos komisijoms atkreipti dėmesį, kad jos privalo laikytis ir Kodekso 7 straipsnio 4 dalies 4 punkto reikalavimų (kol savivaldybės Etikos komisija nebaigia tyrimo, niekam neteikti jokios informacijos apie vykdomo tyrimo aplinkybes, su tyrimu susijusius asmenis, turimą medžiagą, duomenis), todėl Etikos komisija, priimdama sprendimą dėl viešo/uždaro posėdžio turi įvertinti ir minėtą Kodekso reikalavimą. 

Manytina, kad po kiekvieno Etikos komisijos posėdžio gali būti parengiamas pranešimas visuomenės informavimo priemonėms. Pranešimą raštu arba žodžiu gali pateikti tik Etikos komisijos pirmininkas ar  Etikos komisijos įgaliotas jos narys, pranešimas teikiamas tik toks, kokį įgaliojo pateikti Etikos komisija (Kodekso 7 straipsnio 13 dalis). Tokiame pranešime, VTEK nuomone, galėtų būti teikiama bendrojo pobūdžio informacija apie atliekamo tyrimo dalyką ir eigą, neatskleidžiant konkrečių tyrimo aplinkybių. 

Atsižvelgiant į tai, kad pareigą neatskleisti duomenų Etikos komisija privalo įgyvendinti tol, kol vykdomas ir nebaigiamas tyrimas, manytina, kad, kai Etikos komisija priima sprendimą, kad tyrimas yra užbaigtas (Kodekso 7 straipsnio 11 dalyje nustatyta, kad Etikos komisija, atlikusi tyrimą, ne vėliau kaip per 5 darbo dienas nuo tyrimo pabaigos savo posėdyje vertina tyrimo metu surinktus duomenis ir priima šio kodekso 9 straipsnyje numatytus sprendimus) posėdis, kuriame vyksta klausimo nagrinėjimas ir sprendimo priėmimas galėtų būti viešas.  

Komisija nėra įgaliota teikti oficialų teisės aktų aiškinimą, todėl dėstoma Komisijos nuomonė teismams, valstybės ar savivaldybių institucijoms ir įstaigoms, fiziniams ar juridiniams asmenims nėra privaloma.

 Sužinokite daugiau