Situacija

Į Savivaldybės tarybos Etikos komisiją (toliau – Etikos komisija) kreipėsi Savivaldybės meras, prašydamas įvertinti, ar Savivaldybės tarybos nariai, kreipdamiesi į Savivaldybės administraciją ir prašydami priimti sprendimus dėl jų atstovaujamų fizinių ar juridinių asmenų ir jų interesų gynimo, nepažeidžia Įstatymo nuostatų.

Taip pat nurodoma, kad Savivaldybės meras, kartu su minėtu kreipimusi pridėjo dokumentus, iš kurių Etikos komisija nustatė, kad galimai vienas iš Savivaldybės tarybos narių, veikdamas kaip Bendrovės atstovas, kreipėsi į rajono smulkiojo ir vidutinio verslo rėmimo programos lėšoms panaudoti komisiją, prašydamas kompensuoti darbo priemonių įsigijimo išlaidas.

Išankstinio sprendimo dėl Įstatymo 12 straipsnio 2 dalyje nustatyto atstovavimo apribojimo išimties taikymo šiam Savivaldybės tarybos nariui Savivaldybės taryba nėra priėmusi.

Pranešėjas mano, kad šioje situacijoje galimai galėjo kilti interesų konfliktas, dėl ko galėtų būti nustatytas Įstatymo nuostatų pažeidimas.

Klausimai

Prašoma Komisijos paaiškinti, ar:

1) būtų galima laikyti minėtą Savivaldybės mero kreipimąsi kaip pagrindą Etikos komisijai pradėti tyrimą dėl Savivaldybės tarybos nario elgesio? ar visgi, Etikos komisija galėtų savo iniciatyva pradėti tyrimą dėl pirmiau nurodytų aplinkybių?

2) gali Savivaldybės tarybos narys, paprastai, nusišalindamas nuo klausimų, susijusių su viena iš Savivaldybei pavaldžių įmonių, svarstymo ir priėmimo, pats inicijuoti Savivaldybės tarybos  sprendimo priėmimą (t. y. parengti projektą, jį pristatyti Savivaldybės tarybos komitetuose, Savivaldybės tarybos posėdyje ir balsuoti dėl jo), teikdamas teisės akto projektą ne kaip Savivaldybės tarybos narys, bet kaip Savivaldybės tarybos opozicijos lyderis? ar šiuo atveju būtų pakankamas pagrindas Etikos komisijai savo iniciatyva pradėti tyrimą, jei toks faktas nustatomas iš viešai transliuotų Savivaldybės tarybos ir komitetų posėdžių, ar visgi yra būtina gauti skundą, pranešimą ar kreipimąsi.

Atsakymas 

Nagrinėjamuoju atveju, Komisija, atsakydama į 1 klausimą, mano, kad Paklausime minėtą Savivaldybės mero kreipimąsi galima būtų laikyti kaip pagrindą Etikos komisijai pradėti tyrimą dėl Savivaldybės tarybos nario elgesio.

Pagrindu pradėti politiko elgesio tyrimą gali būti ne bet kokia, o tik pagrįsta informacija apie galbūt nederamą politiko elgesį. Tai reiškia, kad Etikos komisija prieš sprendžiant dėl tyrimo pradėjimo (nepradėjimo) turėtų įsitikinti, kad visuomenės informavimo priemonėse paskelbta arba skunde nurodyta informacija yra pagrįsta. T. y. jos pakanka įžvelgti, kad galimai buvo padarytas tam tikro teisės akto (nagrinėjamu atveju – Įstatymo) nuostatų pažeidimas. Tai jokiu būdu nereiškia, kad prieš pradedant tyrimą jau turi būti akivaizdu, jog toks pažeidimas tikrai padarytas – šis klausimas (ar buvo pažeistos Įstatymo nuostatos) turi būti įvertintas ir galutinis sprendimas priimtas tik Etikos komisijai atlikus konkretų tyrimą.

Tyrimą savo iniciatyva, pagal Komisijos perduotą ar kitų pareiškėjų pateiktą pranešimą atlieka ir institucija ar įstaiga, kurioje skundžiamas asmuo dirba, o kai pranešimas gautas dėl įstaigos vadovo, – šį vadovą į pareigas priimantis ar skiriantis subjektas arba kolegiali valstybės ar savivaldybių institucija. Vyriausiosios tarnybinės etikos komisijos įstatymo (toliau – VTEK įstatymas) IV skirsnio nuostatos (įskaitant teisę savivaldybių tarybų etikos komisijų priimtą sprendimą skųsti Komisijai vadovaujantis Įstatymo 241 straipsniu) mutatis mutandis taikomos ir politikų elgesio tyrimams, atliekamiems pagal Kodeksą (VTEK įstatymo 24 straipsnio 1 dalis).

Esant Kodekso 7 straipsnio 1 dalyje nustatytam pagrindui (t. y. Etikos komisijai gavus skundą arba visuomenės informavimo priemonėse paskelbus informaciją apie Įstatymo nuostatas galbūt pažeidžiantį valstybės politiko elgesį) Etikos komisija, kaip kolegialus subjektas, turi priimti vieną iš šių sprendimų:

a) pradėti tyrimą;

b) surinkti papildomus (trūkstamus) duomenis ir/arba paprašyti pareiškėjo juos pateikti, patikslinti (mutatis mutandis VTEK įstatymo 25 straipsnio 5 dalies 1 punktas);

c)  nepradėti tyrimošis sprendimas priimamas, kai: skundas yra anoniminis (Kodekso 7 straipsnio 2 dalis); nuo galimo pažeidimo padarymo praėjo daugiau kaip vieni metai (Kodekso 7 straipsnio 2 dalis); mutatis mutandis kiti VTEK įstatymo 23 straipsnyje nustatyti pagrindai (pavyzdžiui, skundžiamos veikos vertinimas nėra Etikos komisijos kompetencija, skunde nėra nurodyta pakankamai duomenų tyrimui pradėti).

Komisija, atsižvelgdama į galiojantį teisinį reguliavimą bei atsakydama į 2 klausimą mano, kad vien tik aplinkybė, kad sprendimas, kurį svarstant ir dėl jo balsuojant turi dalyvauti deklaruojantis asmuo, yra susijęs su privačiais deklaruojančio asmens interesais, sukuria jam pareigą laikytis tam tikro Įstatyme nustatyto elgesio modelio. Todėl, nagrinėjamuoju atveju, Savivaldybės tarybos narys, nusišalindamas nuo klausimų, susijusių su viena iš Savivaldybei pavaldžių įmonių, svarstymo ir priėmimo, pats inicijuoti Savivaldybės tarybos  sprendimo priėmimo (t. y. parengti projektą, jį pristatyti Savivaldybės tarybos komitetuose, Savivaldybės tarybos posėdyje ir balsuoti dėl jo), teikdamas teisės akto projektą ne kaip Savivaldybės tarybos narys, bet kaip Savivaldybės tarybos opozicijos lyderis negali, nes, vadovaujantis pirmiau minėtomis Įstatymo nuostatomis, jis (neatsižvelgiant ar tai tarybos narys, ar opozicijos lyderis, einantis savivaldybės tarybos nario pareigas) privalo visų pirma kaip valstybės politikas – savivaldybės tarybos narys laikytis Įstatymo nuostatų.

Komisija, atsakydama į 2 klausimą, mano, kad nagrinėjamuoju atveju, Etikos komisijai būtų pakankamas pagrindas savo iniciatyva pradėti tyrimą, jei toks faktas nustatomas iš viešai transliuotų Savivaldybės tarybos ir komitetų posėdžių, ir šiuo atveju, nėra būtina gauti skundą, pranešimą ar kreipimąsi.

 

Komisija nėra įgaliota teikti oficialų teisės aktų aiškinimą, todėl dėstoma Komisijos nuomonė teismams, valstybės ar savivaldybių institucijoms ir įstaigoms, fiziniams ar juridiniams asmenims nėra privaloma.

 Sužinokite daugiau