Klausimas

Nurodoma, kad direktorė pateikė Savivaldybės merui pareiškimą dėl nusišalinimo nuo artimo asmens (dukters) įdarbinimo savo vadovaujamoje įstaigoje (vaikų lopšelyje-darželyje) ir personalo valdymo funkcijų vykdymo dukters atžvilgiu. Savivaldybė priėmė mero potvarkį, pagal kurį direktorės nusišalinimas nuo dukters įdarbinimo bei personalo valdymo funkcijų vykdymo jos atžvilgiu priimtas. Direktorei pavesta pasirašyti darbo sutartį, o personalo valdymo funkcijas dukters atžvilgiu vykdyti Darželio direktoriaus pavaduotojai ūkio reikalams (vardas pavardė), jos nesant – direktoriaus pavaduotojai ugdymui (vardas pavardė). Taip pat direktorei nurodyta patikslinti privačių interesų deklaraciją, joje nurodant direktorės dukters darbą Darželyje kaip interesų konfliktą keliančią aplinkybę. 

Darželio direktorė elektroniniu paštu Savivaldybės administracijai pateikė informaciją, kad nuo jos duktė Darželyje eina kelias pareigas 1,25 etato. Iš pateiktų dokumentų nustatyta, kad darželio direktoriaus pavaduotojos ūkio reikalams įsakymu direktorės dukteriai skirta papildomai vykdyti 0,25 etato direktoriaus pavaduotojo ugdymui tarptautinio bakalaureato pradinio ugdymo programos įgyvendinimui.

Savivaldybės administracijos atitinkamo skyriaus atstovai nurodė, kad keli lopšeliai-darželiai išreiškė norą diegti tarptautinio bakalaureato programą, vienas iš jų buvo aukščiau nurodytas darželis.

Vykusio Savivaldybės vicemerės pasitarimo ikimokyklinio ugdymo skyriaus klausimais nutarimu pritarta tarptautinio bakalaureato programos diegimui Darželyje ir kt. trijose įstaigose. Pagal tarptautinio bakalaureto reikalavimus ugdymo įstaiga turi paskirti tarptautinio bakalaureato koordinatorių, kuris dirbs pedagoginį darbą (tai gali būti pavaduotojas ugdymui, švietimo pagalbos specialistas, mokytojas ir kt., tačiau ne įstaigos vadovas).  

Pranešime pažymi, kad Darželio paprašius atsiųstipavaduotojos ugdymui pareigybės aprašymą, paaiškėjo, kad jis dar yra rengiamas. Direktorė pateikė Savivaldybės merui pareiškimą dėl nusišalinimo nuo dukros  personalo valdymo funkcijų vykdymo. 

Prašoma VTEK:

  1. Pateikti rekomendaciją ar įsakymus dėl direktorės dukters galėjo priimti Darželio direktoriaus pavaduotojos, kurioms buvo pavesta vykdyti dukters personalo valdymo funkcijas? Ar tokiu atveju prieš priimant sprendimus direktorė turėjo iš naujo teikti nusišalinimo pareiškimus?;
  2. Kaip turėtų būti sprendžiamas tiesioginio pavaldumo (direktorius – direktoriaus pavaduotojas ugdymui) klausimas? Ar minėtoje situacijoje personalo valdymo funkcijos gali būti perduotos lygiavertes pareigas užimantiems asmenims (kitiems direktoriaus pavaduotojams)?
  3. Ar situacija, kai valstybės tarnyboje dirbantis asmuo (Darželio direktorius) personalo valdymo sprendimus dėl jam artimo asmens paveda priimti kitiems jam pavaldiems asmenims (direktoriaus pavaduotojams), laikytina pakankama priemone, siekiant valdyti galimus viešųjų ir privačių interesų konfliktus? 

Atsakymas

Pastebėtina, kad Darželio direktorė teikdama nusišalinimus nurodo, darbuotojus, kurie spręstų dėl jai artimo asmens. Pabrėžtina, kad asmuo, kuriam kyla interesų konfliktas, negali pats nuspręsti, kaip šis konfliktas bus valdomas bei nurodyti asmenį, kuris spręstų su jo privačiais interesais susijusius klausimus. 

Įvertinusi teisinį reguliavimą, teismų praktiką ir paklausime pateiktą informaciją, pažymi, jog VTEK negali vertinti pateiktų Darželio įsakymų teisėtumo ar pagrįstumo, bei pasisakyti dėl personalo valdymo funkcijų perdavimo tam tikrai pareigybei. 

Savivaldybės mero potvarkiu priimtas direktorės nusišalinimas, bei personalo valdymo funkcijų vykdymas direktorės artimo asmens atžvilgiu, pavestas Darželio direktoriaus pavaduotojoms. Darželio direktorė teikdama naują prašymą dėl nusišalinimo nurodo naujas aplinkybes dėl artimojo asmens pareigų Darželyje. Paklausime nurodoma, kad pagal teisės aktų nuostatas direktoriaus pavaduotojo pareigoms užimti turi būti skelbiamas konkursas, tačiau iš pateiktų dokumentų nėra aišku ar Darželio direktorės artimą asmenį skiriant į direktoriaus pavaduotojos ugdymui pareigybę toks konkursas buvo organizuotas. Nurodytos aplinkybės, kad direktorės pavaduotoja, galimai be organizuoto konkurso, priima direktoriaus pavaduotojo ugdymui pareigoms Darželio direktorės artimą asmenį, VTEK nuomone, kelia abejonių dėl priimamų sprendimų objektyvumo ir nešališkumo. 

Valstybinėje tarnyboje dirbančių asmenų veiksmai visuomenei neturi kelti abejonių dėl interesų konflikto egzistavimo regimybės, nes to reikalauja Įstatymo 3 straipsnio 1 dalies 2 punkto nuostatos. Taigi, valstybinėje tarnyboje dirbantis asmuo privalo pareigas vykdyti taip, kad nekiltų net interesų konflikto regimybė. Darželio direktorės artimo asmens (dukros) paskyrimas direktoriaus pavaduotoja ugdymui Tarptautinio Bakalaureato Pradinio ugdymo programos įgyvendinimui, VTEK vertinimu, tarpusavio pavaldumo ir priklausomybės ryšiai tarp Darželio direktorės ir jai artimo asmens einamų direktoriaus pavaduotojo ugdymui pareigų keltų nuolatinio interesų konflikto grėsmę (šiuo atveju, pavedimas kitai pavaduotojai kontroliuoti/prižiūrėti įstaigos vadovės artimo asmens einamas direktoriaus pavaduotojo pareigas nebūtų tinkamas interesų konflikto valdymo būdas). 

 Nors Įstatymas tiesiogiai nedraudžia deklaruojančiajam dirbti vienoje įstaigoje su artimu asmeniu, bet dėl to, kad šiuos artimus asmenis susies tiesioginio pavaldumo ir kontrolės santykiai, susidarys nuolatinio interesų konflikto situacija, kuriai suvaldyti organizacijos vadovas turės rasti tinkamiausią būdą ir priemonių. Tokiais atvejais Komisija siūlo taikyti šias priemones:  

  1. sprendimų dėl artimo asmens priėmimą, t. y. šio asmens vertinimo, skatinimo, nuobaudų skyrimo, kitus finansinius ar panašaus pobūdžio klausimus pavesti spręsti kitam asmeniui. Siūlytina, jeigu yra galimybė, klausimus dėl deklaruojančiojo artimo asmens pavesti spręsti asmeniui, kuris nėra pavaldus deklaruojančiajam;  
  2. pakeisti artimo asmens pareiginius nuostatus nustatant, kad jis būtų tiesiogiai pavaldus ir atskaitingas ne deklaruojančiajam, bet kitam organizacijos darbuotojui, arba perkelti deklaruojantįjį arba jam artimą asmenį į kitas pareigas;  
  3. parengti išankstines rašytines rekomendacijas Darželio direktorei, kuriose būtų nurodyta, nuo kokių klausimų dėl artimo asmens sprendimo deklaruojančioji turi nusišalinti. 

Svarbu

VTEK pastebi, jeigu dėl minėtųjų interesų konflikto valdymo priemonių taikymo asmuo nebegalėtų tinkamai atlikti tarnybinių pareigų (pavyzdžiui, tektų apskritai nusišalinti nuo savo tiesioginių ir kasdienių funkcijų vykdymo), siūlytina spręsti atsisakymo eiti konkrečias pareigas klausimą. 

Pabrėžtina, kad Komisija teikia nuomonę tik dėl bendrųjų Įstatymo nuostatų įgyvendinimo. Konkretūs deklaruojančių asmenų privatūs interesai ar jų veiklos aplinkybės nustatomi atlikus atitinkamą individualų vertinimą (tyrimą). Teikdama šią nuomonę, Komisija vadovaujasi tik pateiktu situacijos aprašymu ir papildomų faktinių duomenų nerenka bei netikrina, todėl jokios kitos aplinkybės jai nėra žinomos. Dėl to pateikta nuomonė yra rekomendacinio pobūdžio ir gali kisti, jeigu paaiškėtų kitos, VTEK žinion nepateiktos aplinkybės. 

Komisija nėra įgaliota teikti oficialų teisės aktų aiškinimą, todėl dėstoma Komisijos nuomonė teismams, valstybės ar savivaldybių institucijoms ir įstaigoms, fiziniams ar juridiniams asmenims nėra privaloma.

 Sužinokite daugiau