Klausimas 

Valstybės tarnautojas papildomai pagal darbo sutartį dirba antrojoje darbovietėje, kuri yra pavaldi (priskirta valdymo sričiai) pirmajai ir kurios atžvilgiu pirmoji turi įgaliojimus kontroliuoti ir tikrinti veiklą. Valstybės tarnautojui, be kitų darbų, pirmojoje darbovietėje taip pat yra suteikti specialūs įgaliojimai organizuoti įslaptintos informacijos antrojoje darbovietėje būklės patikrinimus. Valstybės tarnautojo darbo pobūdis antrojoje darbovietėje susijęs su dokumentų valdymu ir tvarkymu, pareigų, susijusių su įslaptinta informacija ir jos apsauga, neatlieka.  

Ar tarnautojas pirmoje darbovietėje turėtų nusišalinti tik tuo atveju, jeigu jo atliekamos kontrolės ir priežiūros funkcijos būtų tiesiogiai susijusios su jo antrojoje darbovietėje atliekamo darbo pobūdžiu ir nusišalinti nereikėtų, kai būtų tikrinama / kontroliuojama sritis (veikla), nesusijusi su tarnautojo darbo funkcijomis antrojoje darbovietėje.  

Atsakymas 

Papildomas darbas ar papildoma veikla gali būti derinami su deklaruojančiojo darbu valstybinėje tarnyboje, jeigu tokia papildoma veikla nesukelia jam nuolatinio viešųjų ir privačių interesų konflikto, t. y. Įstatymo nuostatų pažeidimo galima išvengti nusišalinant nuo interesų konfliktą keliančio klausimo rengimo, svarstymo ar priėmimo procedūrų.  

Atsižvelgiant į pateiktą situacijos aprašymą, tarnautojui pavesta organizuoti įslaptintos informacijos antrojoje darbovietėje būklės patikrinimus, tačiau jo vykdomos pareigos šioje darbovietėje su šia sritimi nesusijusios. Komisijos nuomone, galimas interesų konfliktas išspręstinas naudojant Įstatymo 11 straipsnio 2 dalyje nustatytą nusišalinimo tvarką.  

Vertinant ar yra pagrindas teikti nusišalinimą, reiktų nustatyti, ar tarnautojo turimos vykdyti pareigos gali būti tiesiogiai susijusios su jo privačiais interesais, t. y. jo veikla ar darbo sąlygomis papildomoje darbovietėje, atliktų ar atliekamų darbų peržiūra, vertinimu, kontrole ir pan. Jeigu tarp tarnautojo tarnybinių pareigų ir papildomos veiklos antroje darbovietėje tiesioginio ryšio nebūtų, pareiga teikti nusišalinimą taip pat nekiltų.  

Komisijos nuomone, tarnautojui nereikėtų nusišalinti, kai būtų tikrinama / kontroliuojama sritis (veikla), nesusijusi su jo darbo funkcijomis antrojoje darbovietėje ir nebūtų pagrindo teigti, kad tarnautojas gali būti asmeniškai suinteresuotas šio klausimo eiga / rezultatu. Priešingu atveju, t. y. jeigu tarnautojo atliekamos tarnybinės funkcijos būtų tiesiogiai susijusios su jo antrojoje darbovietėje atliekamo darbo pobūdžiu, tarnautojui kiltų pareiga nusišalinti vadovaujantis Įstatymo 11 straipsnio 2 dalyje nustatyta tvarka.  

Atkreiptinas dėmesys, kad pagal Įstatymo 22 straipsnio 3 dalį, institucijų ir įstaigų vadovai ar jų įgalioti asmenys deklaruojantiems asmenims šių prašymu arba savo iniciatyva prevenciniais tikslais gali pateikti rekomendacijas dėl šio įstatymo nuostatų laikymosi. Šiose raštu teikiamose rekomendacijose, kurios deklaruojantiesiems yra privalomos, nurodoma, nuo kokių, su privačiais interesais susijusių tarnybinių pareigų atlikimo (pavedimų vykdymo), jie privalo nusišalinti. Atsižvelgiant į tai, kad pagal nurodomą situaciją, valstybės tarnautojas eina papildomas pareigas antroje darbovietėje, kurios atžvilgiu jo pagrindinė darbovietė turi įgaliojimus kontroliuoti ir tikrinti veiklą, siūlytina įvertinti, ar nebūtų tikslinga tokias išankstines rekomendacijas tarnautojui pateikti, jeigu jos dar nebuvo nepateiktos. 

Komisija nėra įgaliota teikti oficialų teisės aktų aiškinimą, todėl dėstoma Komisijos nuomonė teismams, valstybės ar savivaldybių institucijoms ir įstaigoms, fiziniams ar juridiniams asmenims nėra privaloma.

 Sužinokite daugia