• Lietuvos nacionalinės sveikatos sistemos (toliau – LNSS) viešosios įstaigos privalo turėti stebėtojų tarybas, kurių tikslas užtikrinti viešųjų įstaigų veiklos viešumą ir patarti LNSS viešosios įstaigos dalininkui ir (ar) dalininko (savininko) teises ir pareigas įgyvendinančiai institucijai viešosios įstaigos veiklos klausimais.
  • LNSS viešosios įstaigos, kurios savininkė yra valstybė arba savivaldybė, stebėtojų taryba sudaroma iš dviejų LNSS viešosios įstaigos savininko teises ir pareigas įgyvendinančios institucijos paskirtų asmenų; dviejų savivaldybės, kurios teritorijoje yra įstaigos buveinė, tarybos paskirtų asmenų ir vieno įstaigos pagal Darbo kodeksą veikiančio darbuotojų atstovo paskirto asmens.
  •  Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministerijos atstovai, kurie skiriami į vienos ar kitos LNSS viešosios įstaigos stebėtojų tarybos sudėtį, yra patvirtinami Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro įsakymu.
  • Nuo 2024 m. gegužės 1 d. viešųjų įstaigų, kurių dalininkė ar savininkė yra valstybė, valdybų ar kitų kolegialių valdymo organų nariams tapo privalomos Įstatymo nuostatos dėl privačių interesų deklaravimo, interesų konflikto situacijų valdymo ir dovanų ar paslaugų priėmimo (Įstatymo 4 straipsnio 3 dalies 8 punktas).
  • Remiantis Lietuvos Respublikos sveikatos priežiūros įstaigos įstatymo 30 straipsnio nuostatomis, LNSS viešosios įstaigos valdyseną sudaro visuotinis dalininkų susirinkimas ir vienasmenis valdymo organas – įstaigos vadovas.
  • Be to, šios įstaigos privalo turėti kolegialius organus: gydymo tarybą, slaugos tarybą ir stebėtojų tarybą. Pastarosios tikslai – užtikrinti LNSS viešosios įstaigos veiklos viešumą bei patarti LNSS viešosios įstaigos dalininkui ir (ar) dalininko (savininko) teises ir pareigas įgyvendinančiai institucijai LNSS viešosios įstaigos veiklos klausimais. Stebėtojų tarybos funkcijos nustatomos LNSS viešosios įstaigos įstatuose. Stebėtojų tarybos narių kadencijų skaičius neribojamas (Sveikatos priežiūros įstaigos įstatymo 33 straipsnio 2, 8 ir 9 dalys).

Klausimas 

Ar LNSS viešųjų įstaigų, kurių savininkė yra valstybė arba savivaldybė, stebėtojų tarybų nariai turi pareigą deklaruoti privačius interesus Įstatymo nustatyta tvarka?

Atsakymas

VTEK vertinimu, LNSS viešosios įstaigos, kurios savininkė yra valstybė arba savivaldybė, stebėtojų tarybos nariai nėra deklaruojantys asmenys.

Šių įstaigų stebėtojų tarybos, atsižvelgiant į sudarymo reglamentavimą, vykdomas funkcijas ir įgaliojimų pobūdį, negali būti tapatinamos su kolegialiu LNSS viešosios įstaigos valdymo organu. Darinio veikla neapima:

  • įstaigos veiklos planavimo, analizės ir įgyvendinimo priežiūros;
  • išvadų dėl metinių ataskaitų rinkinio, išlaidų sąmatų turinio, vidaus kontrolės sistemos veikimo teikimo;
  • vienasmenio valdymo organo (vadovo) skyrimo ir atšaukimo;
  • taip pat jo veiklos priežiūros ir kitų kolegialaus valdymo ar priežiūros organo veiklos sričių.

Atsižvelgiant į tai, LNSS viešosios įstaigos, kurios savininkė yra valstybė (savivaldybė), stebėtojų taryba pagal savo veiklos pobūdį negali būti gretinama su biudžetinių įstaigų ir bendrovių kolegialiu valdymo (priežiūros organu), kurio nariai turi pareigą deklaruoti privačius interesus.

Tačiau papildomas funkcijas LNSS viešosios įstaigos stebėtojų taryboje vykdantys Sveikatos apsaugos ministerijos tarnautojai turėtų vadovautis aukščiausiais skaidraus elgesio standartais, veikti nešališkai, profesionaliai, efektyviai ir tinkamai atstovauti įstaigos dalininko interesams bei prisidėti prie pasitikėjimo valstybės ir savivaldybių valdomų viešųjų įstaigų valdysena kūrimo ir išsaugojimo.

Komisija nėra įgaliota teikti oficialų teisės aktų aiškinimą, todėl dėstoma Komisijos nuomonė teismams, valstybės ar savivaldybių institucijoms ir įstaigoms, fiziniams ar juridiniams asmenims nėra privaloma.

Sužinokite daugiau