Klausimas
Ar deklaruojančiam asmeniui nekiltų interesų konfliktas jei darbovietė, kurioje jis eina karjeros valstybės tarnautojo pareigas, taip pat kitos savivaldybės biudžetinės įstaigos pirktų iš deklaruojančio asmens paslaugas, teikiamas pagal individualios veiklos pažymėjimą?
Atsakymas
Komisija deklaruojančių asmenų elgesį kiekvienu konkrečiu atveju vertina individualiai, nustato konkrečias tokių asmenų veiklos aplinkybes ir detaliai tiria jų veiksmus, todėl į prašymą atsako vadovaudamasi tik pateikta informacija ir teikia nuomonę dėl bendrųjų Įstatymo nuostatų įgyvendinimo.
Pagal Viešųjų ir privačių interesų derinimo įstatymo (toliau – Įstatymas) 2 straipsnį, interesų konfliktu laikoma situacija, kai deklaruojantis asmuo atlikdamas tarnybines pareigas ar vykdydamas tarnybinį pavedimą turi priimti ar dalyvauti priimant sprendimą, arba įvykdyti pavedimą, kurie susiję ir su jo privačiais interesais (Įstatymo 2 straipsnio 2 dalis). Komisija pabrėžia, kad pagal Įstatymo 11 straipsnyje nustatytus reikalavimus asmuo privalo nusišalinti nuo dalyvavimo rengiant, svarstant ar priimant sprendimą, galintį sukelti viešųjų ir jo privačių interesų konfliktą.
Tačiau interesų konfliktas negali būti hipotetinis – jis turi būti tiesioginis ir akivaizdus. Pripažįstant, kad valstybinėje tarnyboje dirbančio asmens veiklai daro įtaką interesų konfliktas, kiekvienu atveju būtina aiškiai ir nedviprasmiškai nurodyti, kokios faktinės aplinkybės patvirtina buvus konkretų asmens turtinį ar neturtinį suinteresuotumą. Šių aplinkybių vertinimas negali būti grindžiamas prielaidomis, nerealiomis ar mažai tikėtinomis hipotetinėmis išvadomis ir spėliojimais apie valstybinėje tarnyboje dirbančio asmens galbūt buvusį ar ateityje būsiantį suinteresuotumą (Lietuvos vyriausiojo administracinio teismo 2014 m. balandžio 3 d. nutartis administracinėje byloje Nr. A442-1009/2014). Taigi, kiekvienu nagrinėjamu atveju svarbu įvertinti visas galimas interesų konfliktų grėsmes ir jų sistemingumą.
Taip pat Įstatymas įpareigoja deklaruojančius asmenis nesinaudoti tarnybinėmis pareigomis ar tarnybiniu statusu asmeninei naudai gauti (Įstatymo 3 straipsnio 1 dalies 3 punktas).
Komisijai šiuo atveju nepakanka informacijos, kad galėtų atlikti išsamią nurodytos situacijos rizikos analizę. Tačiau vertinant pateiktą situaciją atkreipiame dėmesį į galimas interesų konflikto bei kitas interesų derinimo grėsmes įstaigai įsigyjant deklaruojančio asmens teikiamas paslaugas:
1. Jei tarnyboje bus sprendžiami klausimai dėl paslaugų pirkimų poreikio;
2. Deklaruojantis asmuo dalyvaus jau vykdomo pirkimo procedūrose;
3. Deklaruojantis asmuo kontroliuos jau vykdomų pirkimų rezultatus.
Deklaruojančio dalyvavimas aukščiau minėtose procedūrose keltų interesų konfliktą. Taip pat atkreipiame dėmesį, kad jam tiesiogiai pavaldžių asmenų dalyvavimas šio rašto 1 – 3 punktuose minimose situacijose jiems gali kelti interesų konfliktą.
Atkreipiame dėmesį, kad, pagal Įstatymo 22 straipsnio 1 dalies 2 punktą, tai, kaip deklaruojantys asmenys laikosi šio įstatymo, kontroliuoja ir institucijų ir įstaigų vadovai arba jų įgalioti asmenys (toliau – Atsakingas asmuo). Atsakingas asmuo, įvertinęs deklaruojančio asmens darbo sritį, pobūdį ir turinį bei jo privačius interesus, gali tiksliai nustatyti interesų derinimo grėsmes bei imtis prevencinių priemonių joms suvaldyti.
Įstatymas tiesiogiai nedraudžia deklaruojančio asmens darbovietei ir kitoms biudžetinėms įstaigoms pirkti paslaugas iš jo, kaip individualios veiklos vykdytojo. Tačiau reikėtų įvertinti galimas interesų derinimo grėsmes dėl jo ar jam pavaldžių asmenų dalyvavimo sprendžiant klausimus dėl paslaugų pirkimo poreikio, jau vykdomo pirkimo ar teikiamų paslaugų kontrolės.
Komisija šiuo atveju rekomenduoja deklaruojančiam asmeniui kreiptis į atsakingą asmenį, kad pastarasis, atlikęs interesų derinimo rizikos analizę, t. y. įvertinęs galima interesų derinimo rizikas pateiktų deklaruojančiam asmeniui išankstinę rekomendaciją dėl šių rizikų valdymo.
Pabrėžiame, kad jokie teisės aktai nesuteikia VTEK įgaliojimų oficialiai aiškinti įstatymų nuostatų, todėl čia išdėstyta tik VTEK nuomonė, kuri negali būti vertinama kaip oficialus įstatymų aiškinimas.