Klausimas
Nurodoma, kad teisės aktuose nėra reglamentuota savivaldybės tarybos nario nusišalinimo, kai nusišalinama dėl vienos sprendimo dalies, tvarka.
Prašoma VTEK pateikti išaiškinimą dėl savivaldybės tarybos nario nusišalinimo, kai nusišalinama dėl vienos sprendimo dalies, tvarkos savivaldybės tarybos sprendimo rengimo, svarstymo ar priėmimo (balsavimo) stadijose.
Ar savivaldybės tarybos nariui nusišalinus nuo vienos sprendimo dalies rengimo, svarstymo stadijose, pastarasis savivaldybės tarybos narys gali dalyvauti tarybos sprendimo priėmime. T. y. ar gali balsuoti už visą savivaldybės tarybos sprendimą.
Atsakymas
Savivaldybės tarybos narys, svarstant kompleksinį klausimą, kurio viena iš sudedamųjų dalių kelia jam interesų konfliktą, turėtų nusišalinti savivaldybės taryboje svarstant tą sprendimo dalį, kurioje įvardintos aplinkybės kelia jam interesų konfliktą. Tuo tikslu svarstytina galimybė klausimą suskaldyti dalimis ir kiekvieną dalį svarstyti atskirai. Tarybos nariui nusišalinant nuo tos dalies, kurioje įvardinta jam interesų konfliktą kelianti institucija ar kitos aplinkybės. Vėliau balsuojant dėl viso klausimo (dokumento), balsuoti visiems tarybos nariams.
Kai tarybos nariui interesų konfliktą kelia sprendimo viena ar kelios dalys, jei yra pakankamai tarybos narių viso sprendimo priėmimui, tokiu atveju tarybos narys turėtų nusišalinti ir nedalyvauti tos dalies. Jei sprendimo svarstymas išskaidytas dalimis ir galutinio sprendimo priėmimo stadijoje. Jei to padaryti neįmanoma savivaldybės taryba gali nepriimti tarybos nario asmens pareikšto nusišalinimo ir įpareigoti jį atlikti tarnybines pareigas. Kai nepakanka tarybos narių sprendimui priimti, galutinio sprendimo priėmimo procedūroje gali dalyvauti tarybos nariai veikdami interesų konflikto situacijoje.
Komisija pastebi, kad sprendžiant savivaldybės tarybos nario nušalinimo klausimą reiktų atkreipti dėmesį į paminėtą teismų suformuotą praktiką, jog interesų konfliktas turi būti tiesioginis ir akivaizdus.
VTEK atkreipia dėmesį, kad tarybos nariui nereikia nusišalinti, jei dalyvavimas svarstant ar priimant sprendimus, susijusius su viešąsias paslaugas teikiančiomis įmonėmis. Su kuriomis juos sieja tik gaunamos viešosios paslaugos, nėra vertinamos kaip tiesioginis ir akivaizdus interesų konfliktas.
Siekiant valdyti interesų konfliktų rizikas bei vykdyti interesų konfliktų prevenciją rekomenduotina, kad savivaldybės atsakingas asmuo, nustatytų ir įvertintų galinčias kilti interesų derinimo rizikas. Bei imtųsi prevencinių priemonių šioms rizikoms suvaldyti pateikiant jiems išankstines rekomendacijas.
Atkreipiame dėmesį į 2019 m. spalio 30 d. Komisijos sprendimu Nr. KS-268 patvirtintą „Rekomendaciją dėl savivaldybės mero ir savivaldybės tarybos narių nusišalinimo tvarkos“, kurioje nurodyta, kaip savivaldybės nariams tinkamai taikyti nusišalinimo procedūras. Pabrėžiame, kad savivaldybės taryba, pareiškus jai nusišalinimą, gali vadovaudamasi Komisijos 2019 m. spalio 30 d. sprendimu Nr. KS-270 patvirtintais kriterijais jo nepriimti.