Situacija
Asociacija vienija 34 šilumos tiekimo bendroves, neįskaitant jų filialų. Šių akcinių bendrovių arba uždarųjų akcinių bendrovių, kurių didžioji akcijų dalis priklauso savivaldybėms (toliau – Bendrovės), veikla reglamentuota LR šilumos ūkio įstatymu (toliau – Įstatymas), Šilumos tiekimo licencijavimo taisyklėmis ir kitais teisės aktais.
Šilumos tiekimo veikla yra valstybės licencijuojama veikla, reguliuojama valstybinės reguliavimo įstaigos, o teisėkūroje įmonės tiesiogiai nedalyvauja. Esant reikalui, teisėkūros iniciatyvos vykdomos per Bendroves atstovaujančią Asociaciją.
Vadovaujantis Įstatymo 32 straipsnio 6 dalimi, šilumos tiekėjas, kuris realizuoja ne mažiau kaip 10 GWh šilumos per metus, vadovaudamasis šilumos kainų nustatymo metodikomis ir atsižvelgdamas į savivaldybės institucijos bei Valstybinės energetikos reguliavimo tarybos (toliau – Taryba) pastabas, parengia ir teikia Tarybai bei savivaldybės institucijai šilumos bazinės kainos projektą. Įstatymo 32 straipsnio 7-oje dalyje nurodoma, kad savivaldybių tarybos nustato šilumos kainų dedamąsias kiekvienam šilumos tiekėjui, tiekiamos šilumos bazines ir kasmet perskaičiuojamas šilumos kainų dedamąsias bei kt.
Taigi Bendrovės parengia šilumos kainų ir jų dedamųjų projektus (tai yra skaičiavimus, atliktus pagal galiojančias metodikas ir kitus teisės aktus), juos teikia savivaldos institucijai, o savivaldybių tarybos šiuos skaičiavimo projektus tvirtina. Procedūriniai veiksmai atskirose savivaldybėse yra skirtingi. Vienose šilumos kainų ir jų dedamųjų skaičiavimo projektus, parengtus šilumos tiekėjo, savivaldybės tarybai pristato savivaldybės atstovas (kuruojantis specialistas ar skyriaus vedėjas), kitose – šilumos kainų ir dedamųjų projektus pristato pats šilumos tiekimo bendrovės atstovas (pvz., direktorius).
1. Klausimas
Ar šilumos tiekimo bendrovė, kuri vadovaudamasi galiojančiais teisės aktais rengia kainų ir jų dedamųjų skaičiavimo projektus, o kartais ir savivaldybių tarybos nutarimų projektus dėl šilumos kainų (jų dedamųjų) nustatymo, privalo registruotis lobiste ir teisės aktais reglamentuotą veiklą registruoti SKAIDRIS sistemoje?
Atsakymas
Atsižvelgiant į lobistinės veiklos apibrėžtį manytina, kad jeigu vykdomi įpareigojimai ar pavedimai nustatyti teisės aktuose, tokios veiklos turinys neatitinka lobistinės veiklos apibrėžties, todėl tokia veikla nelaikytina lobistine.
Nagrinėjamu atveju Bendrovės vadovaudamosi Įstatymo nuostatomis vykdo įpareigojimus, nustatytus Įstatyme (t. y. Bendrovės teikia pasiūlymus dėl savivaldybės tarybos sprendimų projektų arba savivaldybės tarybos sprendimų projektus ne savo iniciatyva, o vykdydamos įpareigojimus, nustatytus Įstatyme) todėl manytina, kad šiuo atveju jos nevykdo lobistinės veiklos ir joms registruotis lobistais nereikia.
2. Klausimas
Ar yra skirtumas, kuomet būtina ar nebūtina registruotis lobistu ir veiklą registruoti SKAIDRIS sistemoje, jeigu:
a) šilumos tiekimo bendrovės parengtą kainų ir jų dedamųjų projektą savivaldybės tarybai pristato savivaldybės atstovas?
b) šilumos tiekimo bendrovės parengtą kainų ir jų dedamųjų projektą savivaldybės tarybai pristato šilumos tiekimo bendrovės atstovas?
Atsakymas
Atsižvelgiant į išdėstytas teisines nuostatas bei lobistinės veiklos apibrėžtį darytina išvada, kad šilumos tiekimo bendrovė parengia kainų ir jų dedamųjų projektą ir jį pateikia savivaldybės administracijos atstovui (pvz. skyriaus vedėjui) arba savivaldybės tarybai vykdydama Įstatyme įtvirtintus įpareigojimus ir pavedimus, taigi nevykdo lobistinės veiklos ir jai nereikia registruotis lobiste (nepriklausomai nuo to ar šilumos tiekimo bendrovės parengtą projektą savivaldybės tarybai pristato savivaldybės administracijos atstovas ar šilumos tiekimo bendrovės atstovas).
3. Klausimas
Ar Komisija galėtų rekomenduoti šilumos kainų ir jų dedamųjų projektus, kaip tai nustatyta teisės aktuose, kad savivaldos institucijai teiktų šilumos tiekimo bendrovė, nedalyvaujanti lobistinėje veikloje, o savivaldybės tarybai – tik savivaldos institucijos atstovas?
Atsakymas
Komisijai nėra suteikti įgaliojimai teikti rekomendacijas dėl Įstatyme nustatytų nuostatų įgyvendinimo. Savivaldybės gali nustatyti Įstatyme nurodytų šilumos kainų ir jų dedamųjų projektų pateikimo savivaldybei tvarką vadovaudamosi Įstatymo, Vietos savivaldos įstatymo bei kitų teisės aktų nuostatomis.
4. Klausimas
Kaip traktuoti teisėkūros požiūriu šilumos kainų nustatymo procesą ar investicijų derinimą savivaldybėje ar Taryboje, kai sprendimai įforminami atitinkamais nutarimais, aktualiais tik atskiriems miestams ir savivaldybėms?
Teisinės nuostatos
Teisėkūros pagrindų įstatymo 2 straipsnio 6 dalyje teisėkūra apibūdinama kaip procesas, apimantis teisėkūros iniciatyvų pareiškimą, teisės aktų projektų rengimą, teisės aktų priėmimą, pasirašymą ir skelbimą.
To paties įstatymo 8 straipsnis nurodo, kad įstaigos teisėkūros iniciatyvas paskelbia Teisės aktų informacinėje sistemoje, nurodydamos siūlomo nustatyti naujo ar keičiamo galiojančio teisinio reguliavimo pagrindinius principus ir motyvus, preliminarų teisės akto projekto pavadinimą, teisės akto projekto rengimo priežastis ir tikslą, taip pat gali nurodyti teisės akto projekto rengimo pradžios ir pabaigos terminus, teisės akto projekto rengėją.
Vietos savivaldos įstatymo 55 straipsnio 1 dalis nurodo, kad savivaldybė administruoja ir užtikrina viešųjų paslaugų teikimą gyventojams, nustatydama šių paslaugų teikimo būdą, taisykles ir režimą, steigdama biudžetines ir viešąsias įstaigas, savivaldybės įmones, akcines bendroves, įstatymų ir kitų teisės aktų nustatyta tvarka parinkdama viešųjų paslaugų teikėjus ir įgyvendindama viešųjų paslaugų teikimo priežiūrą ir kontrolę.
Įstatymo 32 straipsnio 7 dalyje apibrėžta savivaldybių kompetencija nustatant šilumos kainą. Įstatymo 35 straipsnyje nustatyta, kad investiciniai planai derinami su savivaldybės taryba jos nustatyta tvarka. Šilumos tiekėjų skundus dėl savivaldybių tarybų sprendimų derinant investicinius planus ne teismo tvarka nagrinėja Taryba.
Atsakymas
Šilumos kainų nustatymo procesas ar investicijų derinimo procesas savivaldybėje vykdomas vadovaujantis Įstatyme išdėstytomis nuostatomis bei kitais teisės aktais.
Savivaldybė yra atsakinga už viešųjų paslaugų teikimą (taip pat šilumos tiekimą) gyventojams. Taigi Bendrovės vykdydamos savo veiklą turi užtikrinti savivaldybės (akcininko) interesus (tiekti šilumą savivaldybės gyventojams).
Atsižvelgiant į tai manytina, kad Bendrovės dalyvauja šilumos kainų nustatymo procese ar investicijų derinimo procese savivaldybėje vykdydamos akcininko (savivaldybės) jiems pavestas funkcijas ir Įstatyme bei kituose teisės aktuose įtvirtintus įpareigojimus (pavyzdžiui, įpareigojimą parengti ir pateikti savivaldybei šilumos bazinės kainos projektą). Nors nustatant šilumos kainas ir derinant investicijas savivaldybės taryba priima sprendimus, manytina, kad šiuo atveju Bendrovės teisėkūroje nedalyvauja (kaip ji apibrėžta Teisėkūros pagrindų įstatyme).
Sužinokite daugiau