Situacija

Specialiųjų tyrimų tarnyba atliko biudžetinės įstaigos – Instituto korupcijos rizikos analizę.
Pateiktoje išvadoje iškėlė klausimą dėl pareigos privačius interesus deklaruoti ir Instituto analitikams/tyrėjams, inžinieriams, veterinarijos gydytojams, skyrių atsakingiems asmenims, kurie dalyvauja mėginių tyrimų atlikimo organizavimo procedūroje. Paklausime nurodoma, kad išvardinti darbuotojai atlieka ekspertinį, techninį/technologinį darbą (dirba su mėginiais, tyrimo dalykais).  

Klausimai

Komisijos prašoma pateikti nuomonę dėl pareigos privačius interesus deklaruoti analitikams/tyrėjams, inžinieriams, veterinarijos gydytojams, skyrių atsakingiems asmenims, kurie dalyvauja mėginių tyrimų atlikimo organizavimo procedūroje bei užtikrina Instituto viešųjų paslaugų teikimą. Taip pat klausiama, kada taikomos Įstatymo 4 straipsnio 3 dalies 13 punkto nuostatos. 

Atsakymas

Komisijos nuomone, vien tik nurodoma aplinkybė, kad tam tikri darbuotojai užtikrina Instituto viešųjų paslaugų teikimą, pati savaime neturėtų būti pagrindu šiuos darbuotojus įtraukti į deklaruojančiųjų sąrašą. Atkreiptinas dėmesys, kad pagal Įstatymo 11 straipsnio 1 dalį deklaruojančiam asmeniui draudžiama dalyvauti rengiant, svarstant ar priimant sprendimus arba kitaip juos paveikti ar bandyti paveikti, arba atlikti kitas tarnybines pareigas, jeigu atliekamos tarnybinės pareigos yra susijusios su jo privačiais interesais. Manytina, kad sprendžiant dėl tam tikrų pareigybių įtraukimo į deklaruojančiųjų asmenų sąrašą, turėtų būti įvertinta, ar tokias pareigas einantys asmenys tarnyboje gali spręsti su savo privačiais interesais susijusius klausimus bei ar tokio interesų konflikto rizika iš tiesų yra pakankamai reali. 

Teisės nuostatos

Įstatymo 4 straipsnio 3 dalies 13 punkte nustatyta, kad Įstatymo nuostatos dėl privačių interesų deklaravimo ir šio įstatymo 11 ir 13 straipsniai taip pat taikomi kitiems viešojo sektoriaus subjektų darbuotojams, kurių pareigų sąrašą tvirtina institucijos ar įstaigos vadovas, suderinęs su Komisija. Į šį sąrašą gali būti įtraukiamos pareigos, kurioms priskirtos funkcijos yra susijusios su: 

1) valstybės ar savivaldybių biudžetų ir valstybės piniginių fondų lėšų valdymu;  

2) valstybės ir savivaldybių turto valdymu, naudojimu ir disponavimu juo;  

3) administracinių sprendimų rengimu ir priėmimu ar  

4) viešųjų paslaugų teikimu.  

Vadovaujantis Įstatymo nuostatomis, privačius interesus deklaruojantis asmuo privalo nusišalinti nuo klausimų, galinčių kelti interesų konfliktą, rengimo, svarstymo ar priėmimo procedūrų (11 straipsnio 1 dalis). Pagal Įstatymo 2 straipsnį, interesų konfliktu laikoma situacija, kai deklaruojantis asmuo atlikdamas tarnybines pareigas ar vykdydamas tarnybinį pavedimą turi priimti ar dalyvauti priimant sprendimą arba įvykdyti pavedimą, kurie susiję ir su jo privačiais interesais (Įstatymo 2 straipsnio 2 dalis). Privatūs interesai – deklaruojančio asmens (ar jam artimo asmens) suinteresuotumas asmenine turtine ar neturtine nauda, deklaruojančio asmens (ar jam artimo asmens) moralinė skola, moralinis įsipareigojimas ar kitas panašaus pobūdžio interesas, egzistuojantis deklaruojančiam asmeniui atliekant tarnybines pareigas (Įstatymo 2 straipsnio 3 dalis).  

Svarbu pažymėti, kad privatus interesas turi būti tiesioginis ir akivaizdus, paremtas objektyviais bei aiškiais duomenimis apie deklaruojančiojo turimą turtinį ar neturtinį suinteresuotumą. Identifikuojant privatų interesą reikėtų vengti prielaidų, nerealiai ar mažiai tikėtinų hipotetinių išvadų bei spėliojimų apie deklaruojančiojo galbūt turėtą ar dar tik ateityje atsirasiantį asmeninį suinteresuotumą.    

Rekomendacijos

Pabrėžtina, kad pagal Įstatymo 4 straipsnio 3 dalies 13 punktą įstaigos vadovui suteikiama teisė, bet ne prievolė įtraukti minėtus kriterijus atitinkančias pareigybes į deklaruoti turinčių asmenų sąrašą. Sistemiškai vertinant Įstatymo nuostatas, šis straipsnis turėtų būti taikomas išimtiniais atvejais, įstaigos vadovui: 

– įvertinus realią interesų konfliktų riziką, galinčią kilti konkrečias funkcijas atliekantiems įstaigos darbuotojams bei 

– identifikavus sritis, kuriose būtų didelė interesų konflikto pasireiškimo tikimybė. 

Asmenims, kurių pareigybės įtraukiamos į deklaruojančiųjų sąrašą, atsiranda pareiga ne tik deklaruoti privačius interesus. Bet ir pareiga nusišalinti bei draudimas priimti dovanas ar paslaugas (Įstatymo 11, 13 straipsniai), o už Įstatymo nuostatų nesilaikymą yra taikoma atsakomybė (Įstatymo 23 straipsnis). 

Komisija nėra įgaliota teikti oficialų teisės aktų aiškinimą, todėl dėstoma Komisijos nuomonė teismams, valstybės ar savivaldybių institucijoms ir įstaigoms, fiziniams ar juridiniams asmenims nėra privaloma.

 Sužinokite daugiau