Klausimas

Savivaldybės mero patarėjas ir seniūnijos seniūno pareigas laikinai einantis asmuo (buvęs savivaldybės mero patarėjas) yra ir nekilnojamo turto brokeriai. Valstybės tarnautojas interneto svetainėje skelbia, jog tarpininkauja parduodant/perkant 3 nekilnojamo turto objektus, esančius šioje savivaldybėje. Ar mero patarėjas ir tarnautojas, laikinai einantis seniūnijos seniūno pareigas, privalėtų atsisakyti jų vykdomų kitų veiklų arba atsistatydinti iš užimamų pareigų? Ar nurodytos aplinkybės apskritai gali būti laikytinos interesų konfliktu?

Atsakymas 

Pabrėžtina, kad privatus interesas (asmeninis suinteresuotumas), valstybės tarnautojams vykdant jiems pavestas tarnybines funkcijas, turi būti aiškus ir tiesioginis. Įstatymas negali būti aiškinamas pernelyg plačiai, nes daugeliu atvejų taptų neįmanomas jo vykdymas.  

Komisijos nuomone, nurodytu atveju interesų konfliktas galėtų kilti, jeigu valstybės tarnautojai rengtų, svarstytų ar priimtų sprendimus, susijusius su privačiais interesais. Nagrinėjamoje situacijoje būtų valstybės tarnautojų tarnyboje sprendžiami klausimai, susiję su vykdoma privačia veikla, t. y. jų parduodamais objektais ir pan.   

Rizika interesų konfliktui kilti atsirastų, jeigu valstybės tarnautojams būtų prieinama viešai neskelbiama tarnybinė informacija, kurią jie panaudotų savo privačioje veikloje. Jeigu tarnautojams nevieša tarnybinė informacija, kurią jie panaudotų savo privačių interesų tenkinimui, siūlytina tokias prieigas, kol vykdoma privati veikla, apriboti.  

Jeigu yra pagrindo manyti (turima objektyvių duomenų), jog valstybės tarnautojai sprendė su jų privačia veikla susijusius tarnybinius klausimus. Taip pat ar galbūt pasinaudojo nevieša informacija ne tarnybinei veiklai, savivaldybėje turėtų būti atliktas tarnybinio nusižengimo tyrimas dėl galimo Įstatymo nuostatų pažeidimo. Informacija apie galimus Įstatymo reikalavimų pažeidimus taip pat gali būti perduota ištirti ir Komisijai.  

Tačiau, jeigu tarnautojų atliekamos pareigos nėra susijusios su jų vykdoma privačia veikla, t. y. šie asmenys neturi galimybės spręsti su privačia veikla susijusių klausimų, jiems neprieinama viešai neskelbiama tarnybinė informacija, kurią būtų galima panaudoti užsiimant nekilnojamo turto brokerio veikla, nebūtų pagrindo teigti, jog tarnautojai galėjo patekti į interesų konflikto situaciją ar pažeisti kitas Įstatymo nuostatas.    

Rekomendacija

Atkreiptinas dėmesys, kad pagal Įstatymo 22 straipsnio 3 dalį, įstaigų vadovai deklaruojantiems gali pateikti rekomendacijas dėl šio įstatymo nuostatų laikymosi. Šiose teikiamose rekomendacijose, kurios deklaruojantiesiems yra privalomos, nurodoma, nuo kokių, su privačiais interesais susijusių tarnybinių pareigų atlikimo, jie privalo nusišalinti. Siūlytina įsivertinti, ar nebūtų tikslinga tokias išankstines rekomendacijas pateikti nurodomiems tarnautojams. Atkreiptinas dėmesys ir į tai, kad valstybės tarnautojų pareigų suderinamumo klausimas reglamentuotas Valstybės tarnybos įstatymo 6 straipsnio 3 dalyje.

Pažymėtina, kad Įstatymas nereglamentuoja pareigų suderinamumo, tačiau įpareigoja deklaruojančius asmenis nespręsti su jų privačiais interesais susijusių klausimų, nesinaudoti pareigomis ne tarnybos tikslais. Įstatymo nuostatų įgyvendinamas tampa neefektyvus arba neįmanomas, kai reikia nusišalinti nuo didžiosios dalies vykdomų pareigų. Ir nėra galimybės pareigų perduoti vykdyti kitam asmeniui, atsiranda tiesioginis pavaldumas ar kontrolė interesų konfliktą keliančių asmenų ar vykdomos privačios veiklos atžvilgiu – Komisija siūlo atsisakyti vienų iš einamų pareigų (ar vykdomos veiklos). 

Taigi nėra būtina atsisakyti papildomos veiklos, jeigu interesų konfliktas gali būti valdomas per Įstatyme numatytą nusišalinimo institutą, pavedant pareigas vykdyti kitiems darbuotojams.

Pabrėžtina, kad Komisija nuomonę teikia tik dėl Įstatymo nuostatų taikymo. Jeigu yra pagrindo manyti, kad papildoma tarnautojų veikla diskredituoja valstybės tarnybos autoritetą, kliudo atlikti jo pareigybės aprašyme nustatytas funkcijas, atitinkamą sprendimą turėtų priimti tarnautoją į pareigas priimantis subjektas.   

Klausimas 

Ar privalu deklaruoti valstybės tarnautojų ir jų sutuoktinių sandorius?

Atsakymas

Įpareigojama deklaruoti deklaruojančiojo bei jo antrosios pusės sudarytus sandorius, jeigu asmenys, su kuriais dėl sandorio atsirado ryšiai, tarnybinėje veikloje gali kelti interesų konfliktą. Bei jeigu deklaruojančio asmens tarnybinė veikla nėra susijusi su šiais asmenimis, t. y. jis nesprendžia su jais susijusių klausimų, deklaruoti sudarytų sandorių neprivaloma.  

Komisija nėra įgaliota teikti oficialų teisės aktų aiškinimą, todėl dėstoma Komisijos nuomonė teismams, valstybės ar savivaldybių institucijoms ir įstaigoms, fiziniams ar juridiniams asmenims nėra privaloma.

 Sužinokite daugiau