Klausimas
Kokių veiksmų turėtų imtis Ministerija, kad nepažeistų Lietuvos Respublikos teisės aktų?
Uždarosios akcinės bendrovės (toliau – Bendrovė) vadovė el. laišku viceministrės prašė pateikti informaciją dėl Europos Sąjungos teisės akto – direktyvos (toliau – direktyva) perkėlimo į nacionalinę teisę bei nurodė atstovaujanti kitų suinteresuotų įmonių tvarumo vadovus. Pabrėžiama, kad Bendrovė nėra registruota lobistų sąraše.
Atsakymas
LVĮ siekiama užtikrinti lobistinės veiklos viešumą ir skaidrumą, užkirsti kelią neteisėtai lobistinei veiklai (1 straipsnio 1 dalis). Lobistinė veikla LVĮ apibrėžta kaip fizinio asmens, juridinio asmens arba kitos organizacijos ar jų padalinio veiksmai, kuriais siekiama daryti įtaką LVĮ 2 straipsnio 1 dalyje nurodytiems asmenims, kad lobistinės veiklos užsakovo ar lobistinės veiklos naudos gavėjo interesais būtų priimami arba nepriimami teisės aktai (2 straipsnio 3 dalis).
Pagal LVĮ 8 straipsnio 1 dalies nuostatas, lobistinę veiklą turi teisę vykdyti tik į lobistų sąrašą įrašyti asmenys. Šiuo specialiuoju įstatymu apibrėžta veiklos rūšis – fizinių ir juridinių asmenų arba kitos organizacijos ar jų padalinio siekis daryti teisėkūrai įtaką, už kurią įstatymų leidėjas nustatė pareigą viešai atsiskaityti (deklaruoti) visuomenei, tam nustatęs specialią tvarką LVĮ 10 straipsnyje.
Iš aptartojo teisinio reguliavimo darytina išvada, kad pagrindiniai LVĮ tikslai yra du: kad lobistinę veiklą vykdytų į lobistų sąrašą įrašyti asmenys ir kad vykdomą lobistinę veiklą šie asmenys deklaruotų LVĮ nustatyta tvarka.
LVĮ nuostatos įpareigoja LVĮ 5 straipsnio 3 ir 4 dalyse nurodytus asmenis privalomai Komisijai deklaruoti jų atžvilgiu vykdytą lobistinę veiklą dėl kiekvieno teisės akto projekto ne vėliau kaip per septynias dienas nuo lobistinės veiklos dėl konkretaus teisės akto projekto pradžios (žodinio ar rašytinio (taip pat ir elektroninėmis priemonėmis pateikto) teisės akto projekto nuostatų aptarimo su lobistu) VTEK skaidrių teisėkūros procesų informacinėje sistemoje arba tų institucijų, kuriose šie asmenys dirba, vadovų nustatyta tvarka.
Remiantis pateiktu teisiniu reguliavimu manytina, kad asmens, kurio atžvilgiu vykdyta lobistinė veikla, deklaracija turėtų būti teikiama tada, kai į LVĮ 5 straipsnio 3 ir 4 dalyse nurodytus asmenis tiesiogiai, raštu, elektroninėmis priemonėmis kreipiasi lobistas ir pateikia pasiūlymą dėl teisės akto ar jo projekto, o asmuo susipažinęs su jam pateikta informacija aptaria siūlomas teisės akto keitimo nuostatas su lobistu (pvz., raštu atsako į pateiktą pasiūlymą arba aptaria teisės akto nuostatų keitimą susitikimo metu).
Atsižvelgiant į pateiktą teisinį reguliavimą, lobistinės veiklos apibrėžtį, įvertinus paklausimo turinį, pabrėžtina, kad lobistine veikla laikytina įtakos darymas dėl konkretaus teisės akto, o bendros problemos iškėlimas be konkrečių pasiūlymų nėra laikytini lobistine veikla. Vertintina, kad „veiksmai, kuriais siekiama daryti įtaką“ yra įtikinėjimas, aiškinimas, bandymas įtikinti, kad teisės aktas būtų suformuluotas vienu ar kitu būdu ir tai gali būti vertinama kaip lobistinė veikla.
Komisija nėra įgaliota teikti oficialų teisės aktų aiškinimą, todėl dėstoma Komisijos nuomonė teismams, valstybės ar savivaldybių institucijoms ir įstaigoms, fiziniams ar juridiniams asmenims nėra privaloma.