Pradėti tyrimą dėl VšĮ „Plytinės kartodromas“ direktoriaus D. Jonušio elgesio
Komisija vertins, ar VšĮ „Plytinės kartodromas“ direktorius Darius Jonušis, šių metų sausio 2 d. su VšĮ „Baltijos autosporto centras“ pasirašydamas „Plytinės kartodromo“ infrastruktūros leidimų sutartį, nepažeidė Viešųjų ir privačių interesų derinimo įstatymo nuostatų, draudžiančių valstybės tarnyboje dirbančiam asmeniui atstovauti valstybei, savivaldybei, institucijai ar įstaigai tvarkant reikalus su juridiniais asmenimis, kuriuose jis ar jam artimi asmenys turi daugiau kaip 10 procentų akcijų.
Valstybė yra viena iš „Plytinės kartodromo“ dalininkių. Šios viešosios įstaigos direktorius D. Jonušis taip pat yra „Baltijos autosporto centro“ vienintelis dalininkas bei direktorius.
Komisija taip pat vertins, ar pasirašydamas sutartį, galimai susijusią su jo privačiais interesais, D. Jonušis neveikė interesų konflikto situacijoje. Įstatymas įpareigoja vengti interesų konflikto ir elgtis taip, kad nekiltų abejonių, jog toks konfliktas yra, o interesų konfliktui kilus – nusišalinti.
Pradėti tyrimą dėl Lietuvos sunkiųjų arklių veislės augintojų ir Lietuvos sunkiųjų arklių veislės išsaugojimo asociacijų
VTEK, apsvarsčiusi pranešimą ir papildimai surinktą informaciją. nusprendė pradėti tyrimą dėl Lietuvos sunkiųjų arklių veislės augintojų ir Lietuvos sunkiųjų arklių veislės išsaugojimo asociacijų veiksmų atitikties Lobistinės veiklos įstatymo reikalavimams.
Pareiškėjas VTEK nurodė, kad minėtosios asociacijos 2025 m. sausio viduryje raštu kreipėsi į Žemės ūkio ministeriją su prašymu suvienodinti išmokų dydžius pagal Lietuvos žemės ūkio ir kaimo plėtros 2023-2027 m. strateginio plano intervencinę priemonę „Nykstančių Lietuvos senųjų veislių ir naminių paukščių išsaugojimas“. Pareiškėjas VTEK teiraujasi, ar toks asociacijų veiksmas, prašant pakeisti galiojantį ministro įsakymą, nelaikytinas lobistine veikla.
Nurodoma, kad nei asociacijos, nei jų vadovai nėra teisės aktų nustatyta tvarka registruoti lobistai. Šių asmenų nėra VTEK skaidrių teisėsaugos procesų informacinėje sistemoje. Atsižvelgdamas į tai, pareiškėjas VTEK prašo įvertinti, ar aptariamu atveju nebuvo vykdyta neteisėta lobistinė veikla.
Lobistinės veiklos įstatymas numato, jog lobistinė veikla yra neteisėta, jeigu ją vykdo į lobistų sąrašą neįrašytas asmuo.
Įrašyti E. Žigutę į lobistų sąrašą
Vyriausioji tarnybinės etikos komisija, išnagrinėjusi gautą Erikos Žigutės prašymą ir, vadovaudamasi Lobistinės veiklos įstatymu, nusprendė įrašyti ją į lobistų sąrašą.
Žemės ūkio ministras gali priimti sprendimus dėl NMA
Vyriausiosios tarnybinės etikos komisijos (VTEK) vertinimu, Žemės ūkio ministras Ignas Hofmanas gali priimti sprendimus, susijusius su ministerijai pavaldžios Nacionalinės mokėjimo agentūros (NMA) direktoriaus veikla. Tačiau VTEK atkreipia dėmesį į ateityje galinčias kilti rizikas.
I. Hofmanas, prieš tapdamas ministru, užsiėmė žemės ūkio veikla, šią veiklą dabar vykdo ministro mama ir brolis. Tuo tarpu NMA skirsto paramą žemės ūkiui.
Įvertinusi surinktą informaciją VTEK nustatė, kad sprendimus dėl tiesioginių išmokų ir paramos pagal programos priemones skyrimo, kontrolės ir priežiūros priima NMA struktūriniai padaliniai. NMA vadovas konkretaus pareiškėjo atžvilgiu sprendimą galėtų priimti tik tuo atveju, jeigu nagrinėtų jo skundą dėl Teisės departamento Atstovavimo skyriaus veiksmų. Šis skyrius yra atsakingas už paramos susigrąžinimą, jeigu patikros metu nustatomi netinkami paramai gauti plotai, bei pareiškėjų skundų nagrinėjimą.
Taip pat nustatyta, kad 2014 – 2024 m. laikotarpiu skirtos paramos lėšos yra paskirstytos projektams finansuoti ir turi būti išmokėtos iki šių metų pabaigos. Nepanaudotų lėšų nėra, todėl naujų paraiškų rinkimas 2025 m. nenumatytas.
Šios aplinkybės reiškia, kad sprendimų dėl NMA direktoriaus priėmimas nesukuria I. Hofmanui interesų konflikto. Dėl to ministrui gali būti taikoma išimtis, leidžianti atstovauti Žemės ūkio ministerijai institucijoje (šiuo atveju – Nacionalinėje mokėjimo agentūroje), iš kurios jis yra gavęs pajamų.
VTEK atkreipia dėmesį, kad pateikta išvada grindžiama iki kovo 12 d. surinkta informacija. Atsižvelgiant į ministro valdymo sritį, ateityje gali atsirasti naujų privačių interesų, galinčių didinti interesų konflikto riziką. Pavyzdžiui, ministro, jam artimų asmenų ar susijusių subjektų paraiškos tiesioginėms išmokoms 2025 m. ir vėliau gauti, paraiškos dėl finansavimo skyrimo pagal programos priemones ir panašiai. Todėl VTEK rekomenduoja priimti atitinkamus sprendimus dėl interesų konflikto rizikų šalinimo.
Atkreiptinas dėmesys į žemės ūkio ministro sprendimus, kurie gali būti susiję su jo privačiais interesais:
- Lietuvos žemės ūkio ir kaimo plėtros 2023–2027 metų strateginio plano įgyvendinimo stebėsenos komitete priimami sprendimai;
- sprendimai dėl Paramos už žemės ūkio naudmenas ir kitus plotus bei ūkinius gyvūnus paraiškos ir tiesioginių išmokų administravimo bei kontrolės taisyklių pakeitimų;
- kiti ministro įsakymai dėl išmokų dydžio nustatymo, lėšų tarp atskirų priemonių perskirstymo, projektų atrankos kriterijų ir kitų reikalavimų bei sąlygų gauti paramą nustatymo ir pan.
Esant tiesioginio ir akivaizdaus interesų konflikto požymių, siūlytina vadovautis aukščiausiais skaidraus elgesio standartais ir, siekiant išvengti galimų reputacijos rizikų, teikti nusišalinimą.